Kedaulatan dan Bidang Kuasa Raja Dalam Zaman
Tradisional Mengikut MISA MELAYU
Pendahuluan
MISA MELAYU adalah salah sabuah daripada ratusan
hikayat tentang sejarah orang Melayu yang banyak ditulis atau disusun sebagai tanda kenangan keagongan kerajaan-kerajaan Melayu yang pernah wujud diserata
Kepulauan Melayu.Hikayat-hikayat ini adalah dokumentasi dan rekod tentang
pencapaian mereka dalam mengharungi cabaran-cabaran yang melanda.Misa Melayu tidak ketinggalan menjadi pencatit sejarah zaman
kegemilangan kerajaan Melayu Perak pada kurun 18.Penceritaannya adalah
bukti kepada kewujudan sebuah tamaddun
Melayu yang menjadi warisan dan
entiti politik dan pentadbiran Negara sehinggalah kehari ini.Perak adalah
sebuah negeri Melayu yang merdeka sebelum British mendudukinya pada 1874.Ia
kemudian menjadi anggota Persekutuan Tanah Melayu pada 1948 dan seterusnya
menjadi sebahagian daripada negara Malaysia
yang merdeka dan berdaulat pada
hari ini.
Hikayat ini telah ditulis oleh Raja Chulan ibni Raja
Abdul Hamid,Raja Bendahara Perak.Hikayat ini ditulis pada kurun ke 18.Teks ini telah
dikaji oleh R.O.Winstedt pada tahun 1836.Misa Melayu adalah sebuah teks yang
sangat berbeza ciri penulisannya.Ia
tidak mempunyai atau dipenohi metos atau kisah-kisah dogeng saperti hikayat-hikayat lain.Nama pengarang
juga ditulis dengan jelas dan tarikh penulisannya juga disebut dengan jelas dengan menggunakan
tahun Hijrah .Penceritaannya juga bersifat laporan iaitu menceritakan secara
detail segala peristiwa yang telah berlaku dengan jelas dan terus terang.Nama-nama
tempat yang disebut juga adalah nama-nama yang masih terdapat pada hari ini
saperti Kuala Kangsar,Bidor,Lumut,P.Pangkor dan banyak lagi.Nama tokoh-tokoh yang terlibat juga diperturunkan
dengan tidak memasukkan sebarang unsor
pendewaan kepada mereka.
Penceritaan
hikayat ini banyak tertumpu kepada pemerintahan Sultan Muzaffar Shah yang
bersemayam di Kuala Kangsar sebagai pusat pentadbirannya.Dalam pemerintahannya
banyak peristiwa bersejarah yang dirakamkan oleh Raja Chulan sebagai bukti
bahawa pemerintahan Sultan adalah mutlak dan meliputi semua perkara samaada dalam
pentadbiran, ekonomi, sosial, kehakiman, adat istiadat dan kebajikan rakyat
itu sendiri.Catetan yang lebih terperinci pula dibuat tentang pemerintahan Sultan Iskandar
Shah yang menggantikan Sultan Mudzafar Shah.Semasa pentadbiran Baginda selama
14 tahun itu, dicatitkan hubungan diplomatik dan ekonomi dengan Belanda dan
Inggeris yang berdagang diperairan laut Perak untuk berjuak beli bijeh timah
dengan kerajaan Perak.Terdapat juga perangai
jahat seorang India Islam yang
melaga-lagakan Belanda dan Sultan sehingga hampir tercetus
peperangan.Perayaan-perayaan dan adat istiadat diraja juga dihuraikan
secara terperinci saperti majlis
pertabalan diraja, keputeraan putera Sultan, pesta menangkap ikan, perkelahan
diraja dan upacara pembenaan istana.Ia juga menceritakan bagaimana Sultan Perak
berbaik dengan Belanda untuk mematahkan penderhakaan pembesar dan kerabat
diraja.Tidak kurang juga kebijaksanaan Raja-raja Melayu mengatasi perselisihan politik diantara
mereka sehingga Perak boleh menjadi aman dibawah seorang pemerintah diraja.
Namun,yang agak
menyedihkan ialah Misa Melayu tidak digunakan oleh sesiapapun sebagai satu
rujukan yang berwibawa dalam membuat penyelidikan atau membena semula tamadun
Melayu,berbeza dengan hikayat-hikayat lain yang selalu dirujuk dan digunakan sebagai
bukti kepada keagongan persuratan dan kesusasteraan Melayu.Malah penerbitannya
juga tidak dipedulikan oleh pihak-pihak yang bertanggongjawab kepada penyebaran
bahan bukti keagongan tamadun Melayu.
Misa Melayu Sebagai Bukti Kedaulatan Raja-Raja Melayu.
Dengan
mengkaji MISA MELAYU,ketuanan dan
kekuasaan Sultan sebagai pemerintah
negeri Melayu saperti Perak adalah amat jelas sekali.Ini boleh dilihat melalui :
a)Sistem
pentadbiran dan pemerintahan negeri
b)Keturunan
Raja-raja yang memerintah Perak.
c)Adat istiadat
pertabalan raja
d)Bidang Kuasa Sultan
yang memerintah
e) Konsep daulat.
Sistem Pentadbiran
dan pemerintahan negeri:
Melalui Misa
Melayu , dapat disimpulkan bahawa pemerintahan negeri Perak mempunyai struktur
yang berteraskan raja sebagai
kerajaannya.Raja atau Sultan yang memerintah merupakan ketua negeri Perak yang
berada dikemuncak pentadbiran negeri.Raja Muda adalah pemerintah kedua Perak.Para
pembesar bergelar pula adalah pentadbir
negeri yang dilantik dan dititahkan
oleh Sultan untuk menjalankan
pengurusan negeri.Terdapat juga pembesar-pembesar lain yang terdiri daripada pembesar jajahan bagi
menguruskan pentadbiran daerah .Penghulu pula adalah ketua bagi sebuah mukim
dan ketua kampong pula menjaga pentadbiran
kampong atau desa.Bagi masyarakat orang Asli pula diketuai oleh Tok Batin.
Secara rajahnya boleh diturunkan begini:
Sultan
Raja Muda
Pembesar –pembesar istana
Pembesar-pembesar Jajahan/Daerah
Penghulu-penghulu bagi Mukim
Ketua-ketua Kampong /Tok Batin
Rakyat
Jelata(merdeka atau hamba sahaya)
Sebagai ketua
negeri,kedudukan Sultan adalah yang tertinggi sekali.Baginda adalah payong negeri
dan pemerintah yang merupakan pembuat undang-undang dan peraturan
negerinya.Baginda juga adalah kuasa esekutif yang mewakilkannya kepada para
pembesarnya. Sesuai dengan itu, kuasanya tidak terbatas; baginda berkuasa dalam semua
perkara termasuk pentadbiran, kehakiman, kewangan, agama Islam,kebajikan
rakyat,keselamatan negeri,perhubongan luar dan perluasan kerajaan atau
empayernya.Namun,kuasa itu diwakilkan kepada pembesar istana,jajahan,mukim atau
kampong untuk dilaksanakan ;mereka hanya melaporkannya kepada Baginda hasil
kerja mengikut saloran,peringkat dan bidang kerja dan kuasa masing-masing. Pihak
tertinggi yang melaporkan kepada Sultan tentulah pembesar-pembesar utama
dibalairong seri semasa Sultan bersemayam. Disini jugalah Sultan menerima kunjungan pihak luar atau
pedagang-pedagang asing untuk berdagang atau membuat hubungan politik. Kemurkaan
Sultan memang dielakkan oleh pembesar dan rakyatnya.Jika ini berlaku hukuman
yang setimpal akan dikenakan.konsep Daulat yang dilekatkan kepada Sultan menjadikan
kedudukan Sultan sebagai ketua negeri dan masyarakat Melayu menjadikan keduduk lebih kukuh dan unik lagi.
Golongan
pembesar adalah kelas kedua dalam masyarakat Melayu Perak.Mereka dilantik oleh
Sultan daripada adik beradiknya atau kaum kerabatnya yang dekat dan jauh. Hak Sultan
melantik para pembesar adalah satu
bidang kuasanya yang amat jelas dalam Misa Melayu.Perlantikan ini bertujuan
untuk melicinkan pentadbirannya saperti yang dilakukan oleh Sultan Mudzafar Shah yang memindahkan tempat
persemayamannya dari Kuala Kangsar ke Berahman Putera.Baginda telah
melantik pembesar-pembesar baru;Bendahara
adalah Megat Pendia dengan gelaran Paduka Seri Maharaja,Orang Kaya Besar adalah
Tan Marasin bergelar Orang Kaya Seri Maharaja Diraja,Temenggongnya adalah Tan
Bantan dengan gelaran Menteri Seri Paduka Tuan(muka surat 26).
Sultan Iskandar Shah pula,sebaik-baik sahaja memegang tampok kerajaan, telah melantik
barisan pembesarnya untuk menguruskan
pentadbiran Perak.Baginda telah melantik
adinda baginda Raja Kechil Muda untuk menjadi Raja Muda sebagai wakil Baginda
dalam pengurusan negeri.Begitu juga dengan perlantikan Bendahara.Sultan
Iskandar telah melantik adindanya,Raja Kechil Tengah untuk menjadi Bendahara
dengan gelaran Raja Bendahara.Kedudukannya dan bidang kuasanya menguruskan
negeri adalah selepas Raja Muda.Tun Hamat,seorang kerabat Sultan, telah
dilantik sebagai ketua bentara istana dengan
gelaran Seri Nara Diraja(muka surat 54).Bagi pembesar-pembesar lain saperti Orang
Kaya Menteri,Temenggong,Laksamana,Shahbandar dan Penghulu Bendahari telah dikekalkan.Ternyata
,saperti juga kerajaan Melayu yang lain,gelaran pembesar-pembesar istana ini
adalah sama kerana asas pembentukan sistem ini telah diambil daripada kerajaan
Melaka.Perak adalah negeri naongan Melaka dan Sultannya yang ditabalkan
adalah keturunan Sultan Melaka
Perlantikan
pembesar juga bertujuan untuk memberi taraf yang sesuai dengan kedudukan pembesar tersebut.Misalnya,
Laksamana Tan Pasmah,keturunan Haru,Sumatra,
telah dilantik menjalankan tugas sebagai seorang Laksamanan dengan menjaga
Kuala Perak dan memerintah rantau dan rakyat Tanjong Putus,tetapi tidak begitu
dimuliakan secara adatnya.Maka Sultan Iskandar Shah telah menitahkan pembesar itu mengadap Baginda dan
telah diberi persalinan yang lengkap sebelum masuk keistana.Beliau diiringi
oleh hulubalang-hulubalang yang juga
berpakaian segak sebagai tanda pengiring Laksamana.Sesampai Tan Pusmah
ditangga balairong seri,maka dibacakan pengistiharan gelarannya sebagai Laksamana Orang
Kaya-Kaya.Maka dipercekkan air mawar sebelum menjunjung duli.Kemudian sireh seceper dikurniakan oleh Sultan kepada
Dato’ Laksamana. Satelah itu diaraklah ia diatas gajah lalu pulang
keperahunya”(muka surat 59).
Sebagai ketua
negeri,Sultan juga mengendalikan
pertikaian pentadbiran dan perebutan kuasa diantara kerabat dan adik beradiknya
dengan penuh berhemah dan bijaksana.Misalnya Sultan Mudzafar Shah telah
ditentang oleh adindanya Sultan Muhamad Shah sebagai Sultan Perak yang
sah.Sultan Muhamad Shah telah mengadakan satu pemerintahan terasing daripada
kekandanya dan mempunyai pengikutnya sendiri di Pulau Tiga.Perpecahan ini telah menyebabkan Perak terbahagi dua;menyedari tindakannya
yang salah,Sultan Muhamad Shah telah
mengadap kekandanya dan menjemputnya kembali ke Berahman Indera,pusat
pentadbiran sabenar.Sultan Mudzafar Shah kerana berterima kasih kepada
adindanya yang mengaku
kesalahannya,telah memilih Raja Iskandar,anakanda Sultan Muhamad Shah untuk
menjadi Raja Muda membantu pentadbirannya
disamping menjadikan Baginda sebagai menantunya.Dengan itu perebutan kuasa dan pertumpahan darah antara kerabat dapat
diatasi dengan perkahwinan diraja.(muka surat 24,25 dan 26)
Sebagai payong
negeri yang mempunyai kuasa legislatif dan esekutif,hubungan luar adalah satu lagi bidang kuasa Sultan yang memerintah.Dalam catitan Misa
Melayu,hal ini sangat ketara sekali. Misalnya,hubungan perdagangan dengan orang
Holand(Belanda)telah diadakan.Mereka berniaga di Pengkalan Halban,kuala Sungai Perak satelah
mendapat keizinan Sultan Iskandar Shah.Mereka berdagang mengikut adat istiadat
Melayu dan menyelesaikan rasa tidak puas hatinya dengan mengikut prosedur kerajaan Melayu.Mereka
mengadap Sultan Iskandar Shah dengan dibawa oleh Kapitan Melayu dan disambut
oleh pembesar-pembesar istana dengan
kelengkapan yang hebat sehingga pihak Belanda melihat ia sebagai satu
tanda kekuatan dan niatnya untuk
berkeras dengan negeri Perak akhirnya dihentikan.Maka baharulah Sultan Iskandar
mengurniakan utusan Holand itu dengan
sireh seceper.Hubongan perdagangan juga dibuat dengan pedagang-pedagang lain saperti
China,Jawa,Acheh,India dan kawasan-kawasan lain .Mereka ini diberi
tempat-tempat kediaman yang tertentu
dengan kapitan masing-masing sebagai penjaganya.Setiap
kali Baginda mengadakan keramaian,pedagang-pedagang ini mengambil bahagian
menunjukkan permainan dan tarian mereka.Hubongan sosial yang baik ini
memudahkan urusan perniagaan dijalankan dengan
lebih lancar.
Malah Misa Melayu
telah mencatitkan hubungan dagangan itu boleh menjadi sebuah hubungan dan kerjasama politik yang berguna disamping
menunjukkan Sultan Perak adalah seorang ketua negeri yang bijaksana.Hal ini
dapat dilihat dalam kes Sultan Berkat yang menyerang Bukit Gantang,satu daerah
yang terpisah daripada Kuala Kangsar dan
Berahman Indera,tempat-tempat persemayaman Sultan Perak.Sultan Berkat adalah anak Raja Kechil dari
Minangkabau.Baginda ingin mengadap
Sultan Mudzafar kerana puteranya telah diambil oleh Daeng Matkah dan Daeng Menchelak,ketua-ketua
Bugis yang menguasai Johor,Selangor dan
Kedah.Baginda tidak dibenarkan mengadap Sultan;maka diserangnya Bukit Gantang;bagaimanapun
.Raja Muda dapat mengalahkan Sultan Berkat.Namun Raja Alam,anak saudara Raja Mudzafar,sahabat
Sultan Berkat, enggan membantu Raja Muda
berperang dengan Sultan Berkat.Dia juga
enggan mengiringi Raja Muda mengadap
Sultan Muhamad Shah di Pulau Tiga.Raja
Alam kemudian telah berpakat dengan Enche Hasil,keturunan Haru berkubu di
Tanjung Putus untuk menentang dan menyerang Raja Muda di Pulau Tiga.Sultan
Mudzafar telah menulis sepucok surat kepada pihak Holand untuk meminta bantuan
dan kerjasama.Apabila Raja Alam datang untuk memungut cukai,pedagang-pedagang
Holand itu ,telah membantu Sultan Mudzaffar.Raja Alam telah dibawa belayar ke
Melaka.Enche Hasil pula telah dimasukkan dalam gedong gelap Holand.Kerjasama
dengan pihak Belanda ini membantu Sultan
memberhentikan penderhakaan para pembesar jajahannya saperti Raja Alam dan
Sultan Berkat.(muka surat 29-32)
Dengan erti kata
lain,Sultan sebagai ketua negeri
terletak dikemuncak system pentadbiran negeri Melayu;dengan itu kedudukannya itu
telah memberi kuasa yang tertinggi dalam pengurusan dan pentadbiran negeri.Raja
Muda dan semua pembesar-pembesar yang merupakan orang bawahannya adalah tertaklok kepada perentahnya.Bidang kuasanya
yang luas dan mutlak ini menjadikan baginda seorang pemerintah yang berdaulat
didalam negeri dan jajahan takloknya.
b)Keturunan Raja-raja Yang Memerintah Perak:
Keturunan
Raja-raja Perak mengikut MISA MELAYU adalah
daripada keturunan pemerintah
dunia yang agong iatu Sultan Iskandar Dzulkarnain,yang juga menjadi punca
keturunan Raja-raja Melayu beragama Islam ditempat-tempat lain.Ini memang
menjadi satu pegangan pengarang-pengarang hikayat Melayu dahulu sebagai cara untuk
menunjukkan kehebatan keturunan Raja-raja Melayu yang berasal daripada keturunan pemimpin tersohor dunia.Raja Chulan,pengarang MISA MELAYU juga
mengambil keturunan Sultan-sultan Perak yang memerintah datangnya daripada keturunan yang sama saperti
Melaka;ini juga satu gambaran yang menunjukkan
pemerentah Perak adalah standing dengan keturunan Melaka saperti yang dicatitkan oleh Sejarah Melayu.Kata Raja Chulan:
'Adapun asalnya
raja itu…daripada hijrah Raja Iskandar Dzu’l-Karnain yang menjalani daripada matahari masok
kematahari naik dan nasabnya daripada
Raja Nushirwan `Adil,chuchu
chichit daripada Raja Suran yang turun
kedalam laut jatoh kenegeri
Fathhu`l-ardzi.Maka anak puteranya tajalli(wujud) di Bukit Si- Guntang Mahabiru(Mahameru).Maka
lalu turun-temurunlah ganti berganti Khalifatu`llah dengan beberapa
julatnya(bersambong-sambong tidak putus-putus) sudah dahulu daripada zaman
ini,maka sampailah sekarang.”(hlm.21)
Keturunan Raja
Perak ini sabenarnya adalah sama dengan ketrunan Raja Melaka dan kerajaan Melayu seluruh
nusantara,terutama bagi negeri-negeri yang bernaung dibawah Melaka yang
berteraskan Sejarah Melayu atau Sulaltus Salatin,iaitu kitab kelasik
Melayu yang tersohor itu.Kerajaan Perak adalah salah sebuah negeri yang
merupakan naungan Melaka.
Kerajaan Perak ,saperti
juga kerajaan Melayu yang lain,mengamalkan
satu pemerintahan negeri yang menggunakan keturunan kerabat diraja daripada jurai bapa yang sama dalam sistem patrinial untuk
dipilih menjadi Sultan yang memerintah.Misalnya Sultan Mudzafar Shah ,Raja Muda,untuk
menjadi Sulltan menggantikan Sultan Alauddin Riayat Shah,kekandanya.Sultan
Alauddin Riayat Shah adalah kekandanya yang sulong yang telah menggantikan
ayahanda mereka yang bergelar
sebagai Sultan Mahmud Shah yang
memerentah sebelum itu.Baginda mangkat pada usia 120 tahun.Ini bermaana dalam
MISA MELAYU ditunjukkan bahawa pengganti
Sultan adalah anak-anaknya,samaada yang sulong,tengah ataupun yang bongsu.
Dalam kes yang
lain pula pengganti Sultan boleh datang
daripada kerabatnya saperti yang berlaku
kepada Sultan Mudzafar Shah.Baginda telah melantik menantunya yang juga
merupakan anak saudaranya,untuk menjadi Raja Muda dan pengganti Baginda sebagai
Sultan Perak.Ini kerana Baginda tidak
mempunyai putera dan juga untuk
mengurangkan perebutan kuasa diantara kerabat-kerabatnya.Walau apa pun
sebabnya,ternyata MISA MELAYU menunjukkan untuk menjadi pemerintah
kerajaan,Sultan yang ditabalkan adalah daripada keturunan yang sama dan kerabat diraja.Ini kekal dalam semua
kerajaan Melayu sehingga hari ini.
Perlantikan
Sultan juga dibuat daripada keturunan yang berdarah gahara.Dalam MISA MELAYU ternyata
perkahwinan antara kerabat berlaku dengan
kerap sekali dan menjadi satu
amalan biasa;misalnya perkahwinan antara Sultan Mudzafar dengan puteri Raja Mudzafar,seorang kerabat diraja Perak.Sultan Mudzafar Shah kemudian telah mengahwinkan putrinya Raja Budak Rasul dengan
Raja Iskandar,anakanda sulong adindanya,Sultan Muhamad Shah.lni semata-mata
untuk menjaga kejituan kerabat dan keturunan mereka.Disegi politik
dan pentadbiran pula ia memudahkan Sultan melantik pembesar –pembesar jajahan ataupun
penghulu bagi menjadi wakilnya memerintah
kawasan-kawasan atau menjalankan
tugas-tugas tertentu.Ini dapat mengurangkan atau mengelakkan penderhakaan daripada kerabat diraja itu sendiri.Mereka pula dengan
mudah dapat mengawal penderhakaan daripada rakyat ataupun orang luar.Ini kerana mereka adalah
sebahagian daripada sistem pentadbiran negeri Perak itu sendiri.Kesetiaan untuk integriti dan keselamatan kerajaan negeri dibawah
keturunan mereka adalah teras kelangsongan kesultanannya.
c) Adat
pertabalan Diraja:
MISA MELAYU
telah mencatitkan dengan jelas adat istiadat pertabalan seorang Sultan untuk
memerintah Perak bagi menggantikan Sultan yang telah mengkat.Adat istiadat
pertabalan ini sangat penting kerana ia memperlihatkan satu proses yang
tersusun dan tertib serta penuh dengan tradisi warisan yang telah diterima oleh adat lembaga Perak
sebagai satu kemestian bagi setiap kali pertabalan
Sultan dilakukan.Ia memperlihatkan sebuah tamaddun Melayu yang memertabatkan
dan mendaulatkan Sultan sebagai tonggak
pentadbiran tertinggi negeri.
Satu sistem
perlantikan atau pertabalan Sultan telah menjadi satu perkara yang diikuti dari
semasa kesemasa oleh kesultanan itu sebagai satu sistem yang kukuh.Langkah demi
langkah dibuat untuk menabalkan seorang Sultan yang baru.Antaranya:
1)Raja Muda
atau bakal Sultan memanggil semua
pembesar berkumpul diistana.Mereka membawa semua alat kebesaran dalam sebuah
perarakan yang besar.
2)Satelah lengkap perarakan itu,jenazah Sultan (yang telah
dimandikan dan dikapankan dengan sempuna )dimasukkan kedalam keranda.
3)Raja Muda dan isterinya dipakaikan segala alat
pawai(kebesaran) kerajaan saperti pedang kerajaan dan lain-lain.
4)Semua anak-anak raja,pembesar,hulubalang dan rakyat
hadir mengadap.
5)Bunyi-bunyian
dibunyikan;gendang nafiri dibunyikan 7 kali.Sultan digelar Sultan
Iskandar Dzu`lKarnain Shah Khalifatu`r-Rahman.
6)Anak-anak raja,pembesar dan rakyat mengangkat sembah
“Daulat Tuanku!Barang dilanjutkan Allah kiranya umor zaman baginda diatas kerajaan negeri Perak daru`r-ridzwan
ikrar sentiasa dihadapan seisi negeri ini dengan orang tiadalah
khali(lupa)siang dan malam’
7)Jenazah Almarhum diangkat dan diletakkan dipintu
balairong.Maka ditabalkan saperti
adat segala raja almarhum yang dahulu kala.Maka Sultan Iskandar mempersembahkan gelaran Al-Marhum Haji Allah.
8)Jenazah kemudian diarak kemakam diraja dengan penuh
adat istiadat perkebumian.Emas perak ditabor/dihamborkan disepanjang jalan
kepada rakyat sebagai derma al-marhum.
9)Jenazah kemudian disembahyangkan oleh semua
yang hadir.Mereka yang bersembahyang jenazah disedekahkan beberapa ratus
rial dan kain-kain.
10)Jenazah kemudian dikebumikan dan dibacakan talkin.
11)Selama tujuh hari Sultan tidak bernobat tanda
dukacita pemergian al-marhum.
12)Sebuah kandang atau tembok pusara al-marhum
diperentahkan Sultan untuk didirikan.
13)Baharulah Sultan melaksanakan tugasnya sebagai
pemerintah melantik semua pembesar-pembesar kerajaaan.
Dalam erti kata
yang lain,pertabalan Sultan berlaku satelah kemangkatan seorang Sultan yang memerintah.Upacara perlantikan itu berlaku dengan jenazah
Sultan masih lagi berada dalam
istana.Pemakaman jenazah juga berlaku sebaik-baik sahaja pertabalan
dijalankan.Ini bermaana ada satu hubongan yang sangat sentimental diantara
sultan yang telah mangkat dengan Sultan yang baru ditabalkan; seolah-olah satu
pengiktirafan atau restu daripada yang telah pergi kepada
penggantinya.Pertabalan juga disaksikan oleh pembesar,hulubalang dan rakyat;ini
bermaana pertabalan Sultan berlaku dengan jelas
disaksikan oleh masyarakat negerinya.Sembah “Daulat Tuanku” adalah tanda
penerimaan mereka kepada kedaulatan dan
pemerintahan Sultan yang baharu menjadi Sultan Perak.Kesemuanya berlaku
dengan iringan alat-alat kebesaran kerajaan negeri dan bunyi nafiri tanda
pertabalan Sultan dilakukan dengan penuh adat istiadat diraja.Ternyata adat
istiadat pertabalan ini mencerminkan satu kehalusan
tamadun Melayu sesuai dengan sifatnya sebagai ketua negeri sebuah kerajaan
yang berdaulat.
d)Bidang Kuasa Sultan yang memerintah
MISA MELAYU
mempunyai catetan yang begitu jelas dalam hal ini .Sebagai ketua negeri Baginda
mempunyai kuasa mutlak untuk
memerintahkan apa sahaja yang difikirkannya perlu.Tentulah Sultan yang baik
akan meninggalkan pentadbiran yang disanjong dan begitulah sebaliknya. Dalam hal ini
pengarang Misa Melayu ternyata membuat pilihan tentang Sultan-sultan yang dianggapnya telah mentadbir dengan cemerlang iaitu Sultan Mudzafar Shah dan Sultan Iskandar
Shah.Dalam kecemerlangan kedua-dua Sultan itu ternyata beberapa perkara
telah direkodkan sebagai bukti bahawa Sultan-sultan Melayu mempunyai bidang kuasa yang tidak terbatas keatas
negeri dan rakyatnya.Ini termasuklah kuasa esekutif,legaslatif dan kehakiman dalam semua hal kehidupan rakyat dan hal ehwal
negerinya.Ini termasuklah :
1)Melantik Raja
Muda sebagai orang nombor dua dalam pentadbiran negeri.
2)Melantik para
pembesar bergelar(4,8.16 dan 32).
3)Memerintahkan
pembesar dan rakyat mempertahankan
negeri melalui peperangan
menentang musoh termasuk pemberontakan tempatan.
4)Memerintahkan
pembesar dan rakyat membena istana,dan membena ibunegeri ditempat-tempat yang
berbeza mengikut kehendaknya.
5)Memegang kuasa
ekonomi Perak iaitu perdagangan bijeh timah dengan Holand/Belanda serta
penjualan gajah dengan Siam,India dan
tempat-tempat lain.
6)Mengadakan
hubungan luar dengan kuasa barat dan kerajaan Melayu di sekitarnya.
7)Menjadi
penggerak budaya dan adat istiadat negeri terutama adat istiadat serta
upaca-upacara istana dan rakyat saperti adat melenggang perut,,menyambut
kehairan putera raja , pesta menangkap
ikan diperairan Perak dan sebagainya.
8)Memegang kuasa sebagai pelindong agama Islam bukan
sahaja amalannya setiap hari yang
menjadi ikutan pembesar dan rakyat tetapi juga menjaga peradaban Islam itu sendiri
saperti membena masjid disetiap ibu
negeri yang ditubuhkan.
e)Konsep Daulat:
Daulat adalah
satu konsep pentadbiran yang hanya
digunakan kepada Sultan atau Raja yang memerintah.Ia melambangkan satu kuasa
dan aura pemerintahan yang berteraskan penghormatan dan kesetiaan yang tidak
boleh dipersoalkan oleh sesiapa pun.Segala arahan, perintah serta kehendaknya mestilah
dipatuhi dan dituruti .Sultan atau raja yang
memerintah dilihat juga sebagai agung dan mempunyai sifat-sifat mistik; kalau tidak dikut perintahnya
seseorang itu akan ditimpa mala petaka atau ditimpa daulat.
Untuk
mendapatkan kedudukan ini Sultan atau
Raja –raja mempunyai pelbagai perkara
yang sangat istemewa dan terasing daripada rakyat.Antaranya:
a)Sultan atau
Raja dalam kepercayaan Hindu dianggap
sebagai jelmaan tuhan dan kerap disebut
sebagai Dewa.oleh itu Raja disembah
dengan pelbagai cara oleh masyarakat awal.
b)Kedatangan
Islam pula telah memberi konsep baru kepada Raja;Raja dianggap sebagai kalifah iaitu ketua kepada orang
Islam yang menjadi pelaksana kepada ajaran-ajaran Islam dalam
pemerintahannya.Nama Maharaja.Dewata Raja
dan sebagainya telah diganti dengan panggilan Sultan,Amir serta yang
sesuai dengan ajaran Islam.Dalam Misa Melayu gelaran-gelaran Sultan yang memerintah ternyata diletakkan
nama-nama dan gelaran yang membawa nama Islam;misalnya Sultan Iskadar Shah bergelar Paduka Seri Sultan Iskandar Dzu’l-Karnain Shah Khalifatu’r-Rahman Johan
Berdaulat Dzillu’llahi fi’l-alami.
c)Sultan yang
memerintah mempunyai adat istiadat yang berbeza dan sangat ekslusif berbanding
dengan rakyat.Selain daripada penuh dengan
kemewahan,adat istiadat diraja itu juga dibuat dengan lebih banyak
prosedur beradat dan melibatkan semua golongan raja,pembesar dan rakyat
jelata.Misalnya adat perkahwinan
diraja yang berlangsong diantara Raja
Iskandar dengan Raja Budak Rasul anakanda Sultan Mudzafar.
i)Adat
istiadat dan peralatan peminangan dibuat dan
disampaikan kepada Orang Kaya Besar sebelum diperkenankan oleh Sultan
yang kemudian menghantar Gajah diraja
dengan segala peralatan gendang negara serunai nafiri dan payong panji-panji
mengiringi tanda emas perminangan diraja dan kumpulan anak-anak raja untuk diarak kekota dan dibawa
masuk keistana.
ii)Semasa majlis
bersubang untuk Raja Iskandar sekali lagi seluruh anak-anak raja,pembesar dan
rakyat berkumpul di Berahaman Indera ,tempat bersemayam Sultan Mudzafar Shah.Pembesar-pembesar
daripada seluruh negeri dan sungai telah membawa persembahan makanan dan
permainan untuk memeriahkan majlis tersebut yang dijalankan selama 17 malam
berturut-turut sehingga sampai kemalam berinai.
iii)Upacara
berinai dijalankan selama 2 malam.Selepas itu
Raja Iskandar(Raja Muda) telah diarak diatas gajah diraja tujuh kali
keliling kota dengan diiringi oleh ` alat pawainya dan payong keemasan dan tunggul panji –panji
dan alam bernaga saperti adat anak-anak
raja berkerajaanlah adatnya.”(muka surat 43)
d)Bahasa
atau-atau perkataan tertentu hanya diperuntukkan bagi Raja atau Sultan yang berbeza daripada rakyat jelata.Misalnya:
i)sakit disebut sebagai gering,
ii)makan disebut
sebagai santap,
iii)tidur disebut sebagai beradu,
iv)meninggal
dunia disebut sebagai mangkat,
v)tinggal
disesuatu tempat disebut bersemayam.
e)Mengangkat
sembah kepada Sultan dilengkapkan dengan perkataan `Daulat Tuanku’;ini bermaana rakyat memberi pengiktirafan yang tinggi kepada Sultan yang
memerintah.Saperti disimpulkan oleh syaer Misa Melayu ini:`
`Baginda Sultan yang terala,
Daulatnya terang amat ternyata…
Tuanku Sultan duli Mahklota,
Daulatnya lempah keatas tahta…
Baginda Sultan zaman sekarang,
Daulatnya bukan sebarang-barang
Makin bertambah cahayanya terang.(muka surat 181,185 dan 186).
Ternyata konsep
Daulat yang dipadankan dengan kedudukan Sultan adalah satu konsep yang memberi keistemewaan
dan penghormatan yang amat tinggi sehingga Raja atau Sultan
mempunyai satu kelainan daripada
sebarang individu lain dalam masyarakat itu.Taraf itu hanya boleh dicapai
dengan cara keturunan dan penerimaan rakyat yang mengangkat sembah kepadanya.
Dengan keteragan
dan petikan berasaskan Misa Melayu,bolehlah dikatakan ia merupakan satu teks yang secara mendalam menceritakan dan menghuraikan tentang
kekuasaan dan kuasa Raja Melayu yang memerintah sebuah negeri Melayu sebelum kedatangan mana-mana kuasa penjajah.Ternyata
Sultan yang memerintah mempunyai bidang
kuasa yang luas meliputi segala aspek kehidupan rakyat jelata dan seluruh
pelusuk negeri.Bermula dengan perlantikan pembesar-pembesar istana yang
merupakan pusat pentadbiran dan kekuasaannya,Sultan yang memerintah juga berhak melantik pembesar jajahan dan
ketua-ketua masyarakat sehinggalah kepada kapitan setiap pedagang yang
berdagang dinegerinya.Hubungan perniagaan dan politik dengan pihak luar juga
berada dalam kuasanya.Peperangan dan persahabatan juga berada dalam
keputusannya.Semua kuasanya ini ditegakkan keatas kedaulatan yang diasaskan daripada kesetiaan rakyat dan para pembesar yang tidak berbelahbagi kepada baginda.Ia
juga satu perwarisan yang telah dibudayakan kedalam masyarakat Melayu yang
telah diamalkan sejak zaman berzaman.
Kekuasaan dan
kuasa Sultan atau pemerintah kerajaan
Melayu itu telah menjadi bukan sahaja
asas kerajaan tetapi ia juga telah bertindak sebagai satu katalis kepada sebuah tamadun yang secara tegas
telah membentuk satu identiti budaya politik yang mampan yang membezakan ia
dengan tamadun lain. Ia diterima dan dihormati oleh bangsa luar yang berdagang dan berhubungan politik
dengannya. Holand,China,India dan lain-lain pedagang diKepulauan Melayu menerimanya.Misalnya
pihak Holand telah membedil perahu Shahbandar kerana tidak mahu singgah
dikapalnya; Dato’ Menteri dan Laksamana telah dititahkan Sultan untuk tidak
menjual timah kepada Belanda;pihak Belanda terpaksa memohon maaf kepada Sultan
kerana tindakannya itu;maka barulah Sultan setuju menjual timah kepada Holand(orang
puteh) dikuala Sungai Bidor.Malah Sultan kemudian ke kota Lumut berserta dengan pembesar dan hulubalangnya
untuk menunjuk kekuatannya kepada orang Holand.(muka surat112-113).
Kesimpulan:
Dengan segala
penerangan diatas ternyata tradisi kuasa
dan kekuasaan Melayu terletak dengan jelas dalam tangan Sultan yang
memerentah.Baginda adalah kemuncak kuasa dan tempat kuasa itu mengalir,
mempengarohi dan menentukan kehidupan
negeri dan rakyat dibawah pentadbirannya. Penerimaan rakyat melalui
konsep daulat menjadi pengikat kepada sebuah sistem pentadbiran tradisional yang kuat sehingga ia
boleh diterima oleh orang luar dan
dikekalkan oleh rakyatnya.
InstiItusi Raja dalam Perlembagaan Malaysia pada hari
ini:
Sewaktu orang
Melayu dan Raja-raja Melayu menentang Malayan Union pada 1946 dan seterusnya
telah berjaya menggantikannya dengan
Persekutuan Tanah Melayu atau Federation of Malaya melalui Perjanjian Persekutuan 1948 diantara
British dan Raja-raja Melayu,satu perubahaan besar telah berlaku.Raja-raja
Melayu telah sanggup menurunkan diri mereka sebagai Raja Berperlembagaan atau Constitutional Monarchy dan bukan lagi bersifat Raja
Mutlak atau Absalute Monarchy saperti
dalam MISA MELAYU. Dalam konsep yang baru ini institusi raja telah dimasukkan
dalam perlembagaan Negara sebagai satu kuasa pentadbiran yang mempunyai bidang-bidang kuasa dan jurisdiksi
yang tertentu dan tidak lagi menguasai semua bidang pentadbiran dan kuasa atau
jurisdiksi dalam negara.Ini bermaana Raja masih lagi menjadi ketua
negeri-negeri Melayu dalam Persekutuan Tanah Melayu tetapi mereka tidak lagi
secara terus membuat perhubungan dengan rakyat jelata;kuasa menguruskan
pentadbiran diserahkan kepada pegawai-pegawai kerajaan dibawah ketuaan Menteri
Besar.Bagaimanapun hal-hal pentadbiran negeri tetap dirujuk dan perundangan
negeri diluluskan oleh Sultan yang menjadi ketua negeri.Menteri Besar dilantik
oleh Sultan.Dengan itu Sultan dilihat sebagai paying sesbuah negeri.
Dalam Perlembagaan Persekutuan 1957 kedudukan raja sebagai Raja Berperlembagaan dikekalkan.Segala bidang kuasa dan
kedudukannya tidak berubah.Namun selepas Negara merdeka keduudkan Sultan juga
dilihat lebih bersifat gah kerana hubungan sosialnya dengan rakyat dipamirkan
melalui penguasaannya dalam bidang agama Islam dan adat istiadat Melayu
terutama adat istiadat diraja.Pemberian anugerah darjah,pingat dan bintang dilakukan oleh Sultan dengan lebih kerap
.Perlantikan Yang diPertuan Agong sebagai ketua Negara dengan bidang-bidang
kuasa yang jelas menggantikan Pesuruhjaya Tinggi British lebeih mendekatkan
peranan Raja dengan rakyat dan Negara.Upacara-upacara rasmi Negara yang
memerlukan penglibatan Yang diPertuan Agong dan Sultan-sultan terus dipamirkan
kepada rakyat;dengan itu kehadiran institusi raja dalam Negara dan masyarakat
selepas merdeka adalah lebih menonjol.Majlis Raja-raja Melayu juga menjadi satu
badan pentadbiran yang penting dalam perlembagaan merdeka ini;ia merupakan satu
kelangsongan badan mesyuarat diraja diperingkat Negara yang telah diadakan
sejak penubuhan Durbar pada 1896 lagi.
Perlembagaan Malaysia yang
diadakan dengan penubuhan Malaysia pada 1963 melangsongkan lagi institusi raja
sebaga raja berperlembagaan dengan segala bidang kuasa dan kedudukan yang tidak
berubah.Bagaimanapun pada 1983 dan 1990,terdapat perubahaan kepada kuasa
Yang diPertuan Agong dalam meluluskan
undang-undang di peringkat Negara.Kuasa meluluskan rang undang-undang saperti
Perlembagaan Merdeka telah diambil alih oleh Parlimen;namun kuasa-kuasa lain
masih lagi kekal.Dibawah perubahaan 1990 juga,sebuah Mahkamah Khas
ditubuhkan bagi menguruskan hal-hal yang
berkaitan dengan Raj-raja Melayu.Dalam Perlembagaan 1957,tidak ada Mahkamah
Khas untuk mengadili Raja-raja Melayu;raja dikatakan berada diatas
undang-undang.Dalam Perlembagaan Malaysia hari ini terdapat fasal-fasal yang
jelas menjaga kepentingan,kedudukan,kuasa dan kedaulatan Raja-raja Melayu
sebagai Raja Berperlembagaan.
Dalam
Perlembagaan Malaysia,kedaulatan dan bidang kuasa Raja sebagai Raja
Berperlembagaan termaktub dengan jelas sekali.Sebagai contoh dipertek dan
diulas beberapa fasal yang mencerminkan perkara-perkara tersebut.Fasal-fasal
itu adalah:
Clause 3. Religion of the federation
(1) Islam is the religion of the Federation; but other religions may
be practised in peace and harmony in any part of the Federation.
(3)The Constitution of States of Malacca,Penang,Sabah and Sarawak
shall each make provision for conferring on the Yang Di Pertan Agong the position of head of
Religion of Islam in that state.
(5)Notwithstanding anything in this Constitution the Yang Di Pertuan
Agong shall be the Head of the religion of Islam in the Federal Territories of
Kuala Lumpur and Labuan;and for this purpose Parliament may by law make
provisions for regulating Islamic religious affairs and for constituting a
Council to advise the Yang Di Pertuan Agong in matters relating to the religion
of Islam.
Clause 11.Freedom of religion
(4)State law and in respect of the Federal Territories of Kuala
Lumpur and Labuan,federal law may control or restrict the propagation of any
other religious doctrine or belief among persons professing the religion of
Islam.
Clause 32. Supreme Head of the Federation, and his
Consort.
(1) There shall be a Supreme Head of the Federation, to be called
the Yang di-Pertuan Agong, Who shall take precedence over all persons in the
Federation and shall not be liable to any proceedings whatsoever in any court
except in the Special Court established under Part XV.
(2) The Consort of the Yang di-Pertuan Agong (to be called the Raja
Permaisuri Agong) shall take precedence next after the Yang di-Pertuan Agong
over all other persons in the Federation.
(3) The Yang di-Pertuan Agong shall be elected by the conference of
Rulers for a term of fice years, but may at any time resign his office by
writing under his hand addressed to the Conference of Rulers or be removed from
office by the Conference of Rulers, and shall cease to hold office on ceasing
to be a ruler.
(4) The provisions of Parts I and III of the Third Schedule shall
apply to the election and removal of the Yang di-Pertuan Agong.
Clause 33A. Yang di-Pertuan Agong shall cease to
exercise the functions of the Yang di-Pertuan Agong if charged with an offence.
(1) Where the Yang di-Pertuan Agong is charged with an offence under
any law in the Special Court established under Part XV he shall cease to
exercise the functions of the Yang di-Pertuan Agong.
(2) The period during which the Yang di-Pertuan Agong ceases, under
Clause (1), to exercise the functions of the Yang di-Pertuan Agong shall be
deemed to be part of the term of office of the Yang di-Pertuan Agong provided
for in Clause (3) of Article 32.
Clause 38. Conference of Rulers.
(1) There shall be a Majlis Raja-Raja (Conference of Rulers), which
shall be constituted in accordance with the Fifth Schedule.
(2) The Conference of Rulers shall exercise its functions of
(a)electing, in accordance with the provisions of the Third
Schedule, the Yang di-Pertuan Agong and Timbalan Yang di-Pertuan Agong;
(b) agreeing or disagreeing to the extension of any religious acts,
observances or ceremonies to the Federation as a whole;
(c) consenting or withholding consent to any law and making or
giving advice on any appointment which under this Constitution requires the
consent of the Conference or is to be made by or after consultation with the
Conference;
(d) appointing members of the Special Court under
Clause (1) of Article 182;
(e) granting pardons, reprieves and respites, or of remitting,suspending
or commuting sentences,
under Clause (12) of Article 42, and may deliberate on questions of national policy
(for example changes in immigration policy) and any other matter that it thinks
fit.
Clause 39. Executive authority of Federation
The
executive authority of the Federation shall be vested in the Yang di-Petuan
Agong and exercisable, subject to the provisions of any federal law and of the
Second Schedule, by him or by the Cabinet or any Minister authorised by the
Cabinet, but Parliament may by law confer executive functions on other persons.
Clause 40. Yang di-Pertuan Agong to act on advice.
(1) In the exercise of his functions under this
Constitution or federal law the Yang di-Pertuan Agong shall act in accordance
with the advice of the Cabinet or of a Minister acting under the general
authority of the Cabinet, except as otherwise provided by this Constitution;
but shall be entitled, at his request, to any information concerning the
government of the Federation which is available to the Cabinet.
Clause 41. Supreme command of armed forces.
The Yang di-Pertuan Agong shall be the Supreme Commander of the
armed forces of the Federation.
Clause 42. Power of pardon, etc.
(1) The Yang di-Pertuan Agong has power to grant pardons, reprieves
and respites in respect of all offences which have been tried by court-martial
and all offences committed in the Federal Territories of Kuala Lumpur and
labuan; and the Ruler or Yang di-Pertua
Negeri of a State has power to grant pardons, reprieves and respites in respect
of all other offences committed in his State.
Clause 43. Cabinet
(1) The Yang di-Pertuan Agong shall appoint a Jemaah Menteri
(Cabinet of Ministers) to advise him in the exercise of his functions.
(2) The Cabinet shall be appointed as follows, that is to say:
(a)The Yang di-Pertuan Agong shall first appoint as Perdana Menteri
(Prime Minister) to preside over the Cabinet a member of the House of Representatives who in his judgment is likely
to command the confidence of the majority of the members of that House; and
(b) he shall on the advice of the Prime Minister appoint other
Menteri (Minister) from among the members of either House of Parliament,but if
an appointment is made while Parliament is dissolved a person who was a member
of the last House of Representatives may be appointed but shall not continue to
hold office after the beginning of the next session of Parliament unless, if he
has been appointed Prime Minister, he is a member of the new House of
Representatives, and in any other case he is a member either of that House or
of the Senate.
(3) The Cabinet shall be collectively responsbile to Parliament.
(4) If the Prime Minister ceases to command the confidence of the
Majority of the members of the House of Representatives, then, unless at his
request the Yang di-Pertuan Agong dissolves Parliament, the Prime Minister
shall tender the resignation of the Cabinet.
(5) Subject to Clause (4), Ministers other than the Prime Minister
shall hold office during the pleasure of the Yang di-Pertuan Agong, unless the
appointment of any Minister shall have been revoked by the Yang di-Pertuan
Agong on the advice of the Prime Minister but any Minister may resign his
office.
(6) Before a Minister exercises the functions of his office he shall
take and subscribe in the presence of the Yang di-Pertuan Agong the oath of
office and allegiance and the oath of secrecy set out in the Sixth Schedule.
(7) Notwithstanding anything in this Article, a person who is a
citizen by naturalisation or by registration under Article 17 shall not be
appointed Prime Minister.
(9) Parliament shall by law
make provision for the remuneration of members of the Cabinet.
Clause 55. Summoning, prorogation and dissolution of
Parliament.
(1) The Yang di-Pertuan Agong shall from time to time summon
Parliament and shall not allow six months to elapse between the last sitting in
one session and the date appointed for its first meeting in the next session.
Clause 60.Adress by Yang di-Pertuan Agong.
The Yang di-Pertuan Agong may
address either House of Parliament or both Houses jointly.
Clause 66.Exercise of legislative power.
1)The power of Parliament to make laws shall be exercised by Bills
passed by both Houses(or in the cases mentioned in Articles 68,the House of
Representatives),and,except as otherwise provided in this Article,assented to
by Yang di-Pertuan Agong.
3)When a Bill has been passed by the House in which it originated it
shall be sent to the other House;and it shall be presented to the Yang
di-Pertuan Agong for his assent when it has been passed by other House ang
agreement has been reached between the two Houses on any amendments made in it
or when it is required to be so presented under Article 68.
4)The Yang di-Pertuan Agong shall within thirty days after a Bill is
presented to him to assent to the Bill by causing the Public Seal to be affixed
to.
4A)If a Bill is not assented to by the Yang di-Pertuan agong within
the time specified in Clause (4),it shall become law at the expiration of the
time specified in that Clause in the like manner as if he had assented to
it.
5)A Bill shall become law on
being assented to by tha Yang di-Pertuan Agong or as peovided in Clause(4A),but
no law shall come into force until it has been published,without prejudice
,however,to the power of Parliament to postpone the operation of any law or to
make laws with retrospective effect.
6)Nothing in this Article or in Article 68 shall invalidate any law
confirming an undertaking relates shall not be presented to Yang di-Pertuan
Agong for his assent except in accordance with undertaking.
Clause 70. Precedence of Rulers and di-Pertua-Yang
di-Pertua Negeri.
(1) Subject to the precedence of the Yang di-Pertuan Agong and his
Consort, the Rulers and Yang di-Pertua-Yang di-Pertua Negeri of the States
shall take precedence over all other persons and each Ruler or Yang di-Pertua
Negeri shall in his own State take precedence over the other Rulers and Yang
di-Pertua-Yang di-Pertua Negeri.
Clause 71. Federal guarantee of State Constitutions.
(1) The Federation shall guarantee the right of a Ruler of a State
to succeed and to hold, enjoy and exercise the constitutional rights and
privileges of Ruler of that State in accordance with the Constitution of that
State; but any dispute as to the time to
the succession as Ruler of any State shall be determined solely by such
authorities and in such manner as may be provided by the Constitution of that
State.
Clause 89. Malay Reservations.
(1) Any land in a State which immediately before Merdeka Day was a
Malay reservation in accordance with the existing law may continue as a Malay
reservation in accordance with that law until otherwise provided by an
Enactment of the Legislature of that State, being an Enactment:
(a) passed by a majority of the total number of members of the
Legislative Assembly and by the votes of not less than two-thirds of the
members present and voting; and
(b) approved by resolution of each House of Parliament passed by a
majority of the total number of members of that House and by the votes of not
less than two- thirds of the members voting.
Clause 90. Special provisions relating to customary
land in Negeri Sembilan and Malacca, and Malay holdings in Trengganu.
(1) Nothing in this Constitution shall affect the validity of any restrictions
imposed by law on the transfer or lease of customary land in the State of
Negeri Sembilan or the State of Malacca, or of any interest in such land.
(1A) For the purpose of Clause (1)
(a) “transfer” includes any charge, transmission or vesting, or
creation of any lien or trust, or entry of any caveat, or any other form of dealing
or disposal of whatever description or nature; and
(b) “lease” includes any tenancy of whatever form or duration.
(2) Notwithstanding anything in this Constitution, the existing law
in the State of Trengganu with respect to Malay holdings shall continue in
force until otherwise provided by an Enactment of the Legislature of that State
passed and approved as described in Clause (1) of Article 89.
Clause 122B. Appointment of judges of Federal Court, Court
of Appeal and of High Courts.
(1) The Chief Justice of the Federal court, the President of the
Court of Appeal and the Chief Judges of the High Courts and (Subject to Article
122c) the other judges of the Federal Court, of the Court ofappeal and of the
High Courts shall be appointed by the Yang di-Pertuan Agong, acting on the
advice of the Prime Minister, after consulting the Conference of Rulers.
Clause 132. Public services.
for the purposes of this Constitution, the public services are:
(a) the armed forces;
(b) the judicial and legal
service;
(c) the general public service
of the Federation;
(d) the police force;
(e) (repealed);
(f) the joint public services
mentioned in Article 133;
(g) the public service of each
State; and
(h)
the education service.
Clause 144. Functions of Service Commissions.
(1) Subject to the provisions of any existing law and to the
provisions of this Constitution, it shall be the duty of a Commission to which
this Part applies to appoint, confirm, emplace on the permanent or pensionable
establishment, promote, transfer and exercise disciplinary control over members
of the service or services to which its jurisdiction extends.
(3) The Yang di-Pertuan Agong may designate as special posts any
post held by the head or deputy head of a department or by an officer who in
his opinion is of similar status; and the appointment to any post so designated
shall not be made in accordance with Clause (1) but shall be made by the Yang
di-Pertuan Agong on the remmendation of the Commission whose jurisdiction
extends to the service in which the post is held.
(4) The Ruler or Yang di-Pertua Negeri of a state may designate as
special posts any posts in the public service of his State held by the head or
deputy head of a department or by an officer who in his opinion is of similar
status; and the appointment to any post so designated shall not be made in
accordance with Clause (1) but shall be made by the Ruler or Yang di-Pertua
Negeri on the recommendation of the Public Services Commission (or, if there is
in the State a State Public Service Commission, on the recommendation of that
commission).
Clause 145. Attorney General
(1) The Yang di-Pertuan Agong Shall, on the advice of the Prime
Minister, Appoint a person who is qualified to be a judge of the Federal Court
to be the Attorney General for the Federation.
(2) It shall be the duty of the Attorney General to advise the Yang
di-Pertuan Agong or the Cabinet or any Minister upon such legal matters, and to
perform such other duties of a legal character, as may from time to time be
referred or assigned to him by the Yang di-Pertuan Agong or the Cabinet, and to
discharge the functions conferred on him by or under this Constitution or any
other written law.
Clause 152. National language
(1) The national language shall be the Malay language and shall be
in such script as Parliament may by law provide:
Provided that:
(a)no person shall be prohibited or prevented from using (otherwise than
for official purposes), or from teaching or learning, any other language; and
(b) nothing in this Clause shall prejudice the
right of the Federal Government or of any State Government to preserve and sustain
the use and study of the language of any other community in the Federation.
Clause 153. Reservation of quotas in respect of
services, permits, etc., for Malays and natives of any of the States of Sabah
and Sarawak.
(1) It shall be the responsibility of the Yang di-Pertuan Agong to
safeguard the special position of the Malays and antives of any of the States
of Sabah and Sarawak and the legitimate interests of other communities in
accordance with the provisions of this Article.
(2) Notwithstanding anything in this Constitution, but subject to
the provisions of Article 40 and of this Article, the Yang di-Pertuan Agong
shall exercise his functions under this Constitution and federal law in such
manner as may be necessary to safeguard the special position of the Malays and
natives of any of the States of Sabah and Sarawak and ensure the reservation
for Malays and natives of any of the States of Sabah and Sarawak of such
proportion as he may deem reasonable of positions in the public service (other
than the public service of a State) and of scholarships, exhibitions and other
similar educational or training privileges or special facilities given or
accorded by the Federal Government and, when any permit or licence for the
operation of any trade or business is required by federal law, then, subject to
the provisions of that law and this Article, of such permits and licences.
(3) The Yang di-Pertuan Agong may, in order to ensure in accordance
with Clause (2) the reservation to Malays and natives of any of the States of
Sabah and Sarawak of positions in the public service and of scholarships,
exhibitions and other educational or training privileges or special facilities,
give such general direction as may be required for that purpose to any
Commission to which Part X applies or to any authority charged with
responsibility for the grant of such scholarships, exhibitions or other
educational or training privileges or special facilities; and the Commission or
authority shall duly comply with the directions.
(4) in exercising his functions under this Constitution and federal
law in accordance with Clauses (1) to (3) the Yang di-Pertuan Agong shall not
deprive any person of any public office held by him or of the continuance of
any scholarship, exhibition or other educational or training privileges or
special facilities enjoyed by him.
(6) Where by existing federal law a permit or licence is required
for the operation of any trade or business the Yang di-Pertuan Agong may
exercise his functions under that law in such manner, or give such general
directions to any authority charged under that law with the grant of such
permits or licences, as maybe required to ensure the reservation of such
proportion of such permits or licences for Malays and natives of any of the
States of Sabah and Sarawak as the Yang di-Pertuan Agong may deem reasonable;
and the authority shall duly comply with the directions.
(8A) Notwithstanding anything in this Constitution, where in any
University, College and other educational institution providing education after
Malaysian Certificate of Education or its equivalent, the number of places
offered by the authority responsible for the management of the University,
College or such educational institution to candidates for any course of study
is less than the number of candidates qualified for such places it shall be
lawful for the Yang di-Pertuan Agong by virtue of this Article to give such
directions to the authority as may be required to ensure the reservation of
such proportion of such places for Malays and natives of any of the States of
Sabah and Sarawak as the Yang di-Pertuan Agong may deem reasonable; and the
authority shall duly comply with the directions.
(9) Nothing in this Article shall empower Parliament to restrict
business or trade solely for the prupose of reservations for malays and natives
of any of the States of Sabah and Sarawak.
(9A) In this Article the expression “Natives” in relation to the
State of Sabah or Sarawak shall have the meaning assigned to it in article
161A.
(10) The Constitution of the State of any Ruler may make provision
corresponding (with the necessary modifications) to the provisions fo this
Article.
161A. Special position of natives of States of Sabah
and Sarawak.
(4) The constitutions of the States of Sabah and Sarawak may make
provision corresponding (with the necessary modifications) to Aritcle 153
(5) Article 89 shall not apply to the State of Sabah or Sarawak, and
Article 8 shall not invalidate or prohibit any position of State law in the
State of Sabah or Sarawak for the reservation of land for natives of the State
or for alienation to them, or for giving them preferential treatment as regards
the alienation of land by the State.
(6) In this Article “native” means:
(a) in relation to sarawak, a person who is a citizen and either
belongs to one of the races specified in Clause (7) as indigenous to the Sttate
or is of mixed blood deriving exclusively from those races; and
(b) in relation to Sabah, a person who is a citizen, is the child or
grandchild of a person of a race indigenous to Sabah, and was born (whether on
or after Malaysia Day or not) either in Sabah or to a father domiciled in Sabah
at the time of the birth.
(7)The races to be treated for the purposes of the definition of
“native” in Clause (6) as indigenous to Sarawak are the :
Bukitans, Bisayahs, Dusuns, Sea Dayaks, Land Dayaks, Kadayans,
Kalabits, Kayans, Kenyahs (including Sabups and Sipengs), Kajangs (including
Sekapans, Kejamans, Lahanans, Punans, Tanjongs and Kanowits), Lugats, Lisums,
Malays, Melanos, Muruts, Penans, Sians, Tagals, Tabuns and Ukits.
Clause 181. Saving for Rulers’ sovereignty
(1) Subject to the provisions of this Constitution, the sovereignty,
prerogatives, powers and jurisdiction of the Rulers and the prerogatives,
powers and jurisdiction of the Ruling Chiefs of Negeri Sembilan within their
respective territories as hitherto had and enjoyed shall remain unaffected.
(2) No proceedings whatsoever
shall be brought in any court against the Ruler of a State in his personal
capacity except in the Special Court established under part XV.
Clause 182. The Special Court.
(1) There shall be a court which shall be known as the Special Court
and shall consist of the Chief Justice of the Federal Courts, and two other
persons who hold or have held office as judge of the Federal Court or a High
Court appointed by the Conference of Rulers.
(2) Any proceedings by or against the Yang di-Pertuan Agong or the
Ruler of a State in his personal capacity shall be brought in a Special Court
established under Clause (1).
(3) The Special Court Shall have exclusive jurisdiction to try all offences
committed in the Federation by the Yang di-Pertuan Agong or the Ruler of a
State and all civil cases by or against the Yang di-Pertuan Agong or the Ruler
of a State notwithstanding where the cause of action arose.
183. No action to be instituted against the Yang
di-Pertuan Agong or a Ruler except with the consent of the Attorney General
personally.
No action, civil or criminal, shall be instituted against the Yang
di-Pertuan Agong or the Ruler or a State in respect of anything done or omitted
to be done by him in his personal capacity except with the consent of the
Attorney General personally.
Kesimpulan:
Ternyata,institusi
Raja sebagai ketua negeri,empayer dan kerajaan Melayu telah terbukti sebagai
satu institusi pemerentahan yang lengkap dan kukuh sehingga menjadi tonggak
sebuah tamaddun Melayu yang besar dan kukuh sehingga kehari ini.Penjajah
Portugis hanya mengambil Melaka sebagai kota pemerintahannya,tetapi membiarkan
negeri-negeri Melayu yang lain dibawah naungan Melaka bebas meneruskan pemerintahan
dan tamaddun Melayu model Melaka sehingga kedatangan Belanda,Britis,Jepun dan
British sekali lagi selepas perginya Jepun.Kesemua penjajah ini mengiktiraf
institusi Raja sebagai pemerintah kerajaan Melayu dan tidak pernah cuba
menghapuskannya.Walaupun ada percubaan British untuk melenyapkan institusi Raja
dan bidang kuasanya dalam Malayan Union 1946,tetapi telah dapat diselamatkan
oleh orang Melayu dan Raja-raja Melayu sendiri.Pada 1 Febuari 1948,Persekuatuan
Tanah Melayu telah ditubuhkan dengan Raja-raja Melayu kembali keatas tahtanya
semula dengan semua kedudukan dan kedaulatan saperti sebelum 1946.Inilah
kejayaan terbesar orang Melayu dalam memeprtahankan institusi Raja dan tamaddun
Melayu.Ini semua tertulis dan terjamin dengan satu perjanjian diantara British
dan Raja-Raja Melayu dalam Perjanjian
Persekutuan 1948.Dengan
perjajian ini semua negeri-negeri Melayu,Melaka dan P.Pinang bersetuju menjadi
anggota Persekutuan Tanah Melayu.
Kelangsungan
institusi raja sebagai pemerentah telah dimasukkan dalam perlembagaan Negara
iaitu Perlembagaan Merdeka 1957 dan Perlembagaan Malaysia 1963.Konsep Raja Berperlembagaan yang menjadi
tiang seri kepada pemerintahan Malaysia
adalah bukti yang jelas sekali mengenai kepentingannya.Kedudukan mereka
dalam perlembagaan Negara telah diterima secara turun temurun masyarakat
Malaysia.Sebarang usaha untuk menggugatnya dan memusnahkannya adalah satu
tindakan unconstitutional dan tidak
akan dibiarkan oleh orang Melayu.Generasi muda yang tidak memahami hal ini
patut diberi pendedahan yang lebih banyak supaya mereka,walaupun dikelilingi
perubahan globalisasi tetap akan
mempunyai jati diri tamaddun bangsa yang
telah dibena beratus-ratus ribu tahun lalu.Kemajuan sepatutnya menjadi manusia
lebih baik dan berhemah dan bukan menghancurkan sesuatu yang telah ada dan
menjudi identiti bangsa.United Kingdom dan Jepun lebih maju daripada
Negara-negara besar dunia,namun masih lagi mengekalkan instutusi raja yang disegani.Rakyatnya
walaupun memberi komen-komen tertentu kepada insititusi itu,namun tidak pernah
mahu merubahnya. Malaysia baru 53 tahun merdeka;Malaysia masih lagi didalam
kategori Negara sedang membangun;perjalanan untuk menjadi hebat masih
jauh;sepatutnya apa yang ada dikekalkan demi untuk satu penjanaan masa depan
tamaddun yang lebih kukuh dan berwibawa.
No comments:
Post a Comment