Thursday 2 October 2014

Institusi Raja dalam Misa Melayu

Kedaulatan dan Bidang Kuasa Raja Dalam Zaman Tradisional Mengikut MISA MELAYU


Pendahuluan

MISA  MELAYU adalah salah sabuah daripada ratusan hikayat tentang sejarah orang Melayu yang banyak ditulis atau disusun  sebagai tanda kenangan keagongan  kerajaan-kerajaan Melayu yang pernah wujud diserata Kepulauan Melayu.Hikayat-hikayat ini adalah dokumentasi dan rekod tentang pencapaian mereka dalam mengharungi cabaran-cabaran yang melanda.Misa Melayu tidak ketinggalan menjadi pencatit sejarah zaman kegemilangan kerajaan Melayu Perak pada kurun 18.Penceritaannya adalah bukti  kepada kewujudan sebuah  tamaddun  Melayu  yang menjadi warisan dan entiti politik dan pentadbiran Negara sehinggalah kehari ini.Perak adalah sebuah negeri Melayu yang  merdeka  sebelum British mendudukinya pada 1874.Ia kemudian menjadi anggota Persekutuan Tanah Melayu pada 1948 dan seterusnya menjadi sebahagian daripada negara Malaysia  yang merdeka dan berdaulat pada  hari ini.

Hikayat  ini telah ditulis oleh Raja Chulan ibni Raja Abdul Hamid,Raja Bendahara Perak.Hikayat ini ditulis pada kurun ke 18.Teks ini   telah dikaji oleh R.O.Winstedt pada tahun 1836.Misa Melayu adalah sebuah teks yang sangat berbeza  ciri penulisannya.Ia tidak mempunyai atau dipenohi  metos atau kisah-kisah dogeng  saperti hikayat-hikayat lain.Nama pengarang juga ditulis dengan jelas dan tarikh penulisannya  juga disebut dengan jelas dengan menggunakan tahun Hijrah .Penceritaannya juga bersifat laporan iaitu menceritakan secara detail segala peristiwa yang telah berlaku dengan jelas dan terus terang.Nama-nama tempat yang disebut juga adalah nama-nama yang masih terdapat pada hari ini saperti Kuala Kangsar,Bidor,Lumut,P.Pangkor dan banyak lagi.Nama  tokoh-tokoh yang terlibat juga diperturunkan dengan  tidak memasukkan sebarang unsor pendewaan kepada mereka. 

Penceritaan hikayat ini banyak tertumpu kepada pemerintahan Sultan Muzaffar Shah yang bersemayam di Kuala Kangsar sebagai pusat pentadbirannya.Dalam pemerintahannya banyak peristiwa bersejarah yang dirakamkan oleh Raja Chulan sebagai bukti bahawa pemerintahan Sultan adalah mutlak dan meliputi semua perkara  samaada dalam  pentadbiran, ekonomi, sosial, kehakiman, adat istiadat dan kebajikan rakyat itu sendiri.Catetan yang lebih terperinci pula dibuat tentang pemerintahan Sultan Iskandar Shah yang menggantikan Sultan Mudzafar Shah.Semasa pentadbiran Baginda selama 14 tahun itu, dicatitkan hubungan diplomatik dan ekonomi dengan Belanda dan Inggeris yang berdagang diperairan laut Perak untuk berjuak beli bijeh timah dengan kerajaan Perak.Terdapat juga perangai   jahat seorang India Islam yang melaga-lagakan Belanda dan Sultan sehingga hampir tercetus peperangan.Perayaan-perayaan dan adat istiadat diraja juga dihuraikan secara  terperinci saperti majlis pertabalan diraja, keputeraan putera Sultan, pesta menangkap ikan, perkelahan diraja dan upacara pembenaan istana.Ia juga menceritakan bagaimana Sultan Perak berbaik dengan Belanda untuk mematahkan penderhakaan pembesar dan kerabat diraja.Tidak kurang juga kebijaksanaan Raja-raja Melayu  mengatasi perselisihan politik diantara mereka sehingga Perak boleh menjadi aman dibawah seorang pemerintah diraja.

Namun,yang agak menyedihkan ialah Misa Melayu tidak digunakan oleh sesiapapun sebagai satu rujukan yang berwibawa dalam membuat penyelidikan atau membena semula tamadun Melayu,berbeza dengan hikayat-hikayat lain yang selalu dirujuk dan digunakan sebagai bukti kepada keagongan persuratan dan kesusasteraan Melayu.Malah penerbitannya juga tidak dipedulikan oleh pihak-pihak yang bertanggongjawab kepada penyebaran bahan bukti keagongan tamadun Melayu.


Misa Melayu Sebagai Bukti Kedaulatan Raja-Raja Melayu.

Dengan mengkaji  MISA MELAYU,ketuanan dan kekuasaan Sultan  sebagai pemerintah negeri Melayu saperti Perak adalah amat jelas sekali.Ini boleh dilihat  melalui :
a)Sistem pentadbiran dan pemerintahan negeri
b)Keturunan Raja-raja yang memerintah Perak.
c)Adat istiadat pertabalan raja
d)Bidang Kuasa Sultan yang memerintah
e) Konsep daulat. 

Sistem Pentadbiran  dan pemerintahan negeri:
Melalui Misa Melayu , dapat disimpulkan bahawa pemerintahan negeri Perak mempunyai struktur yang berteraskan raja sebagai kerajaannya.Raja atau Sultan yang memerintah merupakan ketua negeri Perak yang berada dikemuncak pentadbiran negeri.Raja Muda adalah pemerintah kedua Perak.Para pembesar bergelar pula adalah pentadbir  negeri yang dilantik dan dititahkan  oleh Sultan untuk menjalankan  pengurusan negeri.Terdapat juga pembesar-pembesar lain  yang terdiri daripada pembesar jajahan bagi menguruskan pentadbiran daerah .Penghulu pula adalah ketua bagi sebuah mukim dan ketua kampong pula menjaga  pentadbiran kampong atau desa.Bagi masyarakat orang Asli pula  diketuai oleh Tok Batin. 

Secara  rajahnya boleh diturunkan begini:



                                                           Sultan

                                                Raja Muda

                                         Pembesar –pembesar istana

                                         Pembesar-pembesar   Jajahan/Daerah

                                         Penghulu-penghulu bagi Mukim

                                         Ketua-ketua  Kampong  /Tok Batin

                                         Rakyat Jelata(merdeka atau hamba sahaya)


Sebagai ketua negeri,kedudukan Sultan adalah yang tertinggi sekali.Baginda adalah payong negeri dan pemerintah yang merupakan pembuat undang-undang dan peraturan negerinya.Baginda juga adalah kuasa esekutif yang mewakilkannya kepada para pembesarnya. Sesuai dengan itu, kuasanya tidak terbatas; baginda berkuasa dalam semua perkara termasuk pentadbiran, kehakiman, kewangan, agama Islam,kebajikan rakyat,keselamatan negeri,perhubongan luar dan perluasan kerajaan atau empayernya.Namun,kuasa itu diwakilkan kepada pembesar istana,jajahan,mukim atau kampong untuk dilaksanakan ;mereka hanya melaporkannya kepada Baginda hasil kerja mengikut saloran,peringkat dan bidang kerja dan kuasa masing-masing. Pihak tertinggi yang melaporkan kepada Sultan tentulah pembesar-pembesar utama dibalairong seri semasa Sultan bersemayam. Disini jugalah Sultan   menerima kunjungan pihak luar atau pedagang-pedagang asing untuk berdagang atau membuat hubungan politik. Kemurkaan Sultan memang dielakkan oleh pembesar dan rakyatnya.Jika ini berlaku hukuman yang setimpal akan dikenakan.konsep Daulat yang dilekatkan kepada Sultan menjadikan kedudukan Sultan sebagai ketua negeri dan masyarakat Melayu  menjadikan keduduk lebih kukuh dan unik lagi. 

Golongan pembesar adalah kelas kedua dalam masyarakat Melayu Perak.Mereka dilantik oleh Sultan daripada adik beradiknya atau kaum kerabatnya yang dekat dan jauh. Hak Sultan melantik para pembesar  adalah satu bidang kuasanya yang amat jelas dalam Misa Melayu.Perlantikan ini bertujuan untuk melicinkan pentadbirannya saperti yang dilakukan oleh   Sultan Mudzafar Shah yang memindahkan tempat persemayamannya dari Kuala Kangsar ke Berahman Putera.Baginda telah melantik  pembesar-pembesar baru;Bendahara adalah Megat Pendia dengan gelaran Paduka Seri Maharaja,Orang Kaya Besar adalah Tan Marasin bergelar Orang Kaya Seri Maharaja Diraja,Temenggongnya adalah Tan Bantan dengan gelaran Menteri Seri Paduka Tuan(muka surat 26).

Sultan Iskandar Shah pula,sebaik-baik sahaja memegang tampok kerajaan, telah melantik barisan pembesarnya untuk  menguruskan pentadbiran Perak.Baginda telah  melantik adinda baginda Raja Kechil Muda untuk menjadi Raja Muda sebagai wakil Baginda dalam pengurusan negeri.Begitu juga dengan perlantikan Bendahara.Sultan Iskandar telah melantik adindanya,Raja Kechil Tengah untuk menjadi Bendahara dengan gelaran Raja Bendahara.Kedudukannya dan bidang kuasanya menguruskan negeri adalah selepas Raja Muda.Tun Hamat,seorang kerabat Sultan, telah dilantik sebagai ketua  bentara istana dengan gelaran Seri Nara Diraja(muka surat 54).Bagi pembesar-pembesar lain saperti Orang Kaya Menteri,Temenggong,Laksamana,Shahbandar dan Penghulu Bendahari telah dikekalkan.Ternyata ,saperti juga kerajaan Melayu yang lain,gelaran pembesar-pembesar istana ini adalah  sama  kerana asas pembentukan sistem ini    telah diambil daripada kerajaan Melaka.Perak adalah negeri naongan Melaka dan Sultannya yang ditabalkan adalah   keturunan Sultan  Melaka


Perlantikan pembesar juga bertujuan untuk memberi taraf yang sesuai dengan  kedudukan pembesar tersebut.Misalnya, Laksamana Tan Pasmah,keturunan Haru,Sumatra,  telah dilantik menjalankan tugas sebagai seorang Laksamanan dengan menjaga Kuala Perak dan memerintah rantau dan rakyat Tanjong Putus,tetapi tidak begitu dimuliakan secara adatnya.Maka Sultan Iskandar Shah telah  menitahkan pembesar itu mengadap Baginda dan telah diberi persalinan yang lengkap sebelum masuk keistana.Beliau diiringi oleh hulubalang-hulubalang yang  juga berpakaian  segak sebagai tanda  pengiring Laksamana.Sesampai Tan Pusmah ditangga balairong seri,maka dibacakan pengistiharan  gelarannya sebagai Laksamana Orang Kaya-Kaya.Maka dipercekkan air mawar sebelum  menjunjung duli.Kemudian  sireh seceper dikurniakan oleh Sultan kepada Dato’ Laksamana. Satelah itu diaraklah ia diatas gajah lalu pulang keperahunya”(muka surat 59). 

Sebagai ketua negeri,Sultan juga  mengendalikan pertikaian pentadbiran dan perebutan kuasa diantara kerabat dan adik beradiknya dengan penuh berhemah dan bijaksana.Misalnya Sultan Mudzafar Shah telah ditentang oleh adindanya Sultan Muhamad Shah sebagai Sultan Perak yang sah.Sultan Muhamad Shah telah mengadakan satu pemerintahan terasing daripada kekandanya dan mempunyai pengikutnya sendiri di Pulau Tiga.Perpecahan ini  telah menyebabkan  Perak terbahagi dua;menyedari tindakannya yang salah,Sultan Muhamad Shah telah  mengadap kekandanya dan menjemputnya kembali ke Berahman Indera,pusat pentadbiran sabenar.Sultan Mudzafar Shah kerana berterima kasih kepada adindanya yang mengaku kesalahannya,telah memilih Raja Iskandar,anakanda Sultan Muhamad Shah untuk menjadi Raja Muda  membantu pentadbirannya disamping menjadikan Baginda sebagai  menantunya.Dengan itu perebutan kuasa  dan pertumpahan darah antara kerabat dapat diatasi dengan perkahwinan diraja.(muka surat 24,25 dan 26)
Sebagai payong negeri yang mempunyai kuasa legislatif dan esekutif,hubungan  luar adalah satu lagi bidang kuasa   Sultan yang memerintah.Dalam catitan Misa Melayu,hal ini sangat ketara sekali. Misalnya,hubungan perdagangan dengan orang Holand(Belanda)telah diadakan.Mereka berniaga di  Pengkalan Halban,kuala Sungai Perak satelah mendapat keizinan Sultan Iskandar Shah.Mereka berdagang mengikut adat istiadat Melayu dan menyelesaikan rasa tidak puas hatinya dengan  mengikut prosedur kerajaan Melayu.Mereka mengadap Sultan Iskandar Shah dengan dibawa oleh Kapitan Melayu dan disambut oleh pembesar-pembesar istana  dengan kelengkapan yang hebat sehingga pihak Belanda melihat ia sebagai satu tanda  kekuatan dan niatnya untuk berkeras dengan negeri Perak akhirnya dihentikan.Maka baharulah Sultan Iskandar mengurniakan  utusan Holand itu dengan sireh seceper.Hubongan perdagangan juga dibuat dengan  pedagang-pedagang lain saperti China,Jawa,Acheh,India dan kawasan-kawasan lain .Mereka ini diberi tempat-tempat  kediaman yang tertentu dengan kapitan masing-masing sebagai  penjaganya.Setiap kali Baginda mengadakan keramaian,pedagang-pedagang ini mengambil bahagian menunjukkan permainan dan tarian mereka.Hubongan sosial yang baik ini memudahkan urusan perniagaan dijalankan dengan  lebih lancar. 

Malah Misa Melayu telah mencatitkan hubungan dagangan itu boleh menjadi sebuah  hubungan  dan kerjasama politik yang berguna disamping menunjukkan Sultan Perak adalah seorang ketua negeri yang bijaksana.Hal ini dapat dilihat dalam kes Sultan Berkat yang menyerang Bukit Gantang,satu daerah yang terpisah daripada  Kuala Kangsar dan Berahman Indera,tempat-tempat persemayaman Sultan Perak.Sultan  Berkat adalah anak Raja Kechil dari Minangkabau.Baginda ingin mengadap  Sultan Mudzafar kerana puteranya telah diambil oleh  Daeng Matkah dan Daeng Menchelak,ketua-ketua Bugis yang  menguasai Johor,Selangor dan Kedah.Baginda tidak dibenarkan mengadap Sultan;maka diserangnya Bukit Gantang;bagaimanapun .Raja Muda dapat mengalahkan Sultan Berkat.Namun Raja Alam,anak saudara Raja Mudzafar,sahabat Sultan Berkat,  enggan membantu Raja Muda berperang dengan  Sultan Berkat.Dia juga enggan mengiringi Raja Muda  mengadap Sultan Muhamad Shah di  Pulau Tiga.Raja Alam kemudian telah berpakat dengan Enche Hasil,keturunan Haru berkubu di Tanjung Putus untuk menentang dan menyerang Raja Muda di Pulau Tiga.Sultan Mudzafar telah menulis sepucok surat kepada pihak Holand untuk meminta bantuan dan kerjasama.Apabila Raja Alam datang untuk memungut cukai,pedagang-pedagang Holand itu ,telah membantu Sultan Mudzaffar.Raja Alam telah dibawa belayar ke Melaka.Enche Hasil pula telah dimasukkan dalam gedong gelap Holand.Kerjasama dengan pihak Belanda ini  membantu Sultan memberhentikan penderhakaan para pembesar jajahannya saperti Raja Alam dan Sultan Berkat.(muka surat 29-32)

Dengan erti kata lain,Sultan  sebagai ketua negeri terletak dikemuncak system pentadbiran negeri Melayu;dengan itu kedudukannya itu telah memberi kuasa yang tertinggi dalam pengurusan dan pentadbiran negeri.Raja Muda dan semua pembesar-pembesar yang merupakan orang bawahannya adalah  tertaklok kepada perentahnya.Bidang kuasanya yang luas dan mutlak ini menjadikan baginda seorang pemerintah yang berdaulat didalam negeri dan jajahan takloknya.


b)Keturunan Raja-raja Yang Memerintah Perak:  
Keturunan Raja-raja Perak mengikut MISA MELAYU adalah  daripada keturunan  pemerintah dunia yang agong iatu Sultan Iskandar Dzulkarnain,yang juga menjadi punca keturunan Raja-raja Melayu beragama Islam ditempat-tempat lain.Ini memang menjadi satu pegangan pengarang-pengarang hikayat Melayu dahulu sebagai cara untuk menunjukkan kehebatan keturunan Raja-raja Melayu yang berasal daripada  keturunan pemimpin tersohor  dunia.Raja Chulan,pengarang MISA MELAYU juga mengambil keturunan Sultan-sultan Perak yang memerintah datangnya  daripada keturunan yang sama saperti Melaka;ini juga satu gambaran yang menunjukkan  pemerentah Perak adalah standing dengan  keturunan Melaka saperti yang dicatitkan oleh Sejarah Melayu.Kata Raja Chulan:
'Adapun asalnya raja itu…daripada hijrah Raja Iskandar Dzu’l-Karnain  yang menjalani daripada matahari masok kematahari naik dan nasabnya daripada  Raja Nushirwan  `Adil,chuchu chichit daripada Raja Suran  yang turun kedalam laut jatoh kenegeri  Fathhu`l-ardzi.Maka anak puteranya tajalli(wujud) di Bukit Si- Guntang Mahabiru(Mahameru).Maka lalu turun-temurunlah  ganti  berganti Khalifatu`llah dengan beberapa julatnya(bersambong-sambong tidak putus-putus) sudah dahulu daripada zaman ini,maka sampailah sekarang.”(hlm.21)

Keturunan Raja Perak ini sabenarnya adalah sama dengan ketrunan Raja Melaka  dan kerajaan Melayu seluruh nusantara,terutama bagi negeri-negeri yang bernaung dibawah Melaka yang berteraskan Sejarah Melayu atau Sulaltus Salatin,iaitu kitab kelasik Melayu yang tersohor itu.Kerajaan Perak adalah salah sebuah negeri yang merupakan naungan Melaka.
Kerajaan Perak ,saperti juga kerajaan Melayu yang lain,mengamalkan  satu pemerintahan negeri yang menggunakan keturunan  kerabat diraja daripada jurai bapa  yang sama dalam sistem patrinial untuk dipilih menjadi Sultan yang memerintah.Misalnya Sultan Mudzafar Shah ,Raja Muda,untuk menjadi Sulltan menggantikan Sultan Alauddin Riayat Shah,kekandanya.Sultan Alauddin Riayat Shah adalah kekandanya yang sulong yang telah menggantikan ayahanda mereka yang bergelar  sebagai  Sultan Mahmud Shah yang memerentah sebelum itu.Baginda mangkat pada usia 120 tahun.Ini bermaana dalam MISA MELAYU ditunjukkan  bahawa pengganti Sultan adalah anak-anaknya,samaada yang sulong,tengah ataupun yang bongsu.

Dalam kes yang lain pula  pengganti Sultan boleh datang daripada  kerabatnya saperti yang berlaku kepada Sultan Mudzafar Shah.Baginda telah melantik menantunya yang juga merupakan anak saudaranya,untuk menjadi Raja Muda dan pengganti Baginda sebagai Sultan Perak.Ini  kerana Baginda tidak mempunyai putera  dan juga untuk mengurangkan perebutan kuasa diantara kerabat-kerabatnya.Walau apa pun sebabnya,ternyata MISA MELAYU menunjukkan untuk menjadi pemerintah kerajaan,Sultan yang ditabalkan adalah daripada keturunan  yang sama  dan kerabat diraja.Ini kekal dalam semua kerajaan Melayu sehingga hari ini.

Perlantikan Sultan juga dibuat daripada keturunan yang  berdarah gahara.Dalam MISA MELAYU ternyata perkahwinan antara kerabat berlaku dengan  kerap sekali  dan menjadi satu amalan biasa;misalnya perkahwinan antara Sultan Mudzafar dengan puteri  Raja Mudzafar,seorang kerabat diraja  Perak.Sultan Mudzafar Shah kemudian telah  mengahwinkan putrinya Raja Budak Rasul dengan Raja Iskandar,anakanda sulong adindanya,Sultan Muhamad Shah.lni semata-mata untuk menjaga  kejituan  kerabat dan keturunan mereka.Disegi politik dan pentadbiran pula  ia  memudahkan  Sultan  melantik pembesar –pembesar jajahan ataupun penghulu  bagi menjadi wakilnya memerintah kawasan-kawasan  atau menjalankan tugas-tugas tertentu.Ini  dapat mengurangkan  atau mengelakkan penderhakaan daripada  kerabat diraja itu sendiri.Mereka pula dengan mudah dapat mengawal penderhakaan daripada rakyat  ataupun orang luar.Ini kerana mereka adalah sebahagian daripada sistem pentadbiran negeri Perak itu sendiri.Kesetiaan  untuk integriti  dan keselamatan kerajaan negeri dibawah keturunan mereka adalah teras kelangsongan kesultanannya.


c) Adat pertabalan Diraja:
MISA MELAYU telah mencatitkan dengan jelas adat istiadat pertabalan seorang Sultan untuk memerintah Perak bagi menggantikan Sultan yang telah mengkat.Adat istiadat pertabalan ini sangat penting kerana ia memperlihatkan satu proses yang tersusun dan tertib  serta penuh  dengan tradisi warisan  yang telah diterima oleh adat lembaga Perak sebagai satu kemestian bagi setiap kali  pertabalan Sultan dilakukan.Ia memperlihatkan sebuah tamaddun Melayu yang memertabatkan dan mendaulatkan Sultan sebagai  tonggak pentadbiran tertinggi negeri.
Satu sistem perlantikan atau pertabalan Sultan telah menjadi satu perkara yang diikuti dari semasa kesemasa oleh kesultanan itu sebagai satu sistem yang kukuh.Langkah demi langkah dibuat untuk menabalkan seorang Sultan yang baru.Antaranya:

1)Raja Muda  atau bakal Sultan  memanggil semua pembesar berkumpul diistana.Mereka membawa semua alat kebesaran dalam sebuah perarakan  yang besar.

2)Satelah lengkap perarakan itu,jenazah Sultan (yang telah dimandikan dan dikapankan dengan sempuna )dimasukkan kedalam keranda.

3)Raja Muda dan isterinya dipakaikan segala alat pawai(kebesaran) kerajaan saperti pedang kerajaan dan lain-lain.

4)Semua anak-anak raja,pembesar,hulubalang dan rakyat hadir mengadap.

5)Bunyi-bunyian  dibunyikan;gendang nafiri dibunyikan 7 kali.Sultan digelar Sultan Iskandar Dzu`lKarnain Shah Khalifatu`r-Rahman.

6)Anak-anak raja,pembesar dan rakyat mengangkat sembah “Daulat Tuanku!Barang dilanjutkan Allah kiranya umor zaman  baginda diatas kerajaan negeri Perak daru`r-ridzwan ikrar sentiasa dihadapan seisi negeri ini dengan orang tiadalah khali(lupa)siang dan malam’

7)Jenazah Almarhum diangkat dan diletakkan dipintu balairong.Maka ditabalkan  saperti adat  segala raja almarhum  yang dahulu kala.Maka Sultan Iskandar  mempersembahkan gelaran Al-Marhum Haji Allah.

8)Jenazah kemudian diarak kemakam diraja dengan penuh adat istiadat perkebumian.Emas perak ditabor/dihamborkan disepanjang jalan kepada rakyat sebagai derma al-marhum.

9)Jenazah kemudian disembahyangkan  oleh semua  yang hadir.Mereka yang bersembahyang jenazah disedekahkan beberapa ratus rial dan kain-kain.

10)Jenazah kemudian dikebumikan dan dibacakan talkin.

11)Selama tujuh hari Sultan tidak bernobat   tanda  dukacita pemergian  al-marhum.

12)Sebuah kandang atau tembok pusara al-marhum diperentahkan Sultan untuk didirikan.  

13)Baharulah Sultan melaksanakan tugasnya sebagai pemerintah melantik semua pembesar-pembesar kerajaaan.

Dalam erti kata yang lain,pertabalan Sultan berlaku satelah kemangkatan seorang Sultan yang memerintah.Upacara  perlantikan itu berlaku dengan jenazah Sultan  masih lagi berada dalam istana.Pemakaman jenazah juga berlaku sebaik-baik sahaja pertabalan dijalankan.Ini bermaana ada satu hubongan yang sangat sentimental diantara sultan yang telah mangkat dengan Sultan yang baru ditabalkan; seolah-olah satu pengiktirafan atau restu daripada yang telah pergi kepada penggantinya.Pertabalan juga disaksikan oleh pembesar,hulubalang dan rakyat;ini bermaana pertabalan Sultan berlaku dengan jelas  disaksikan oleh masyarakat negerinya.Sembah “Daulat Tuanku” adalah tanda penerimaan mereka  kepada kedaulatan dan pemerintahan Sultan yang baharu menjadi Sultan Perak.Kesemuanya berlaku dengan  iringan alat-alat kebesaran  kerajaan negeri dan bunyi nafiri tanda pertabalan Sultan dilakukan dengan penuh adat istiadat diraja.Ternyata adat istiadat pertabalan ini  mencerminkan  satu kehalusan  tamadun Melayu sesuai dengan  sifatnya sebagai ketua negeri sebuah kerajaan yang berdaulat.


d)Bidang Kuasa Sultan yang memerintah
MISA MELAYU mempunyai catetan yang begitu jelas dalam hal ini .Sebagai ketua negeri Baginda mempunyai kuasa mutlak untuk memerintahkan apa sahaja yang difikirkannya perlu.Tentulah Sultan yang baik akan meninggalkan pentadbiran yang disanjong dan begitulah sebaliknya.  Dalam hal ini  pengarang Misa Melayu ternyata membuat pilihan  tentang Sultan-sultan yang dianggapnya  telah mentadbir dengan cemerlang iaitu  Sultan Mudzafar Shah dan Sultan Iskandar Shah.Dalam kecemerlangan kedua-dua Sultan itu ternyata beberapa perkara telah   direkodkan sebagai bukti  bahawa Sultan-sultan Melayu mempunyai   bidang kuasa yang tidak terbatas keatas negeri dan rakyatnya.Ini termasuklah kuasa esekutif,legaslatif dan kehakiman  dalam semua hal kehidupan rakyat dan hal ehwal negerinya.Ini termasuklah :

1)Melantik Raja Muda sebagai orang nombor dua dalam pentadbiran negeri.

2)Melantik para pembesar bergelar(4,8.16 dan 32).

3)Memerintahkan pembesar dan rakyat mempertahankan  negeri melalui  peperangan menentang musoh termasuk pemberontakan tempatan.

4)Memerintahkan pembesar dan rakyat membena istana,dan membena ibunegeri ditempat-tempat yang berbeza mengikut kehendaknya.

5)Memegang kuasa ekonomi Perak iaitu perdagangan bijeh timah dengan Holand/Belanda serta penjualan gajah dengan Siam,India  dan tempat-tempat lain.

6)Mengadakan hubungan luar dengan kuasa barat dan  kerajaan Melayu di sekitarnya.

7)Menjadi penggerak budaya dan adat istiadat negeri terutama adat istiadat serta upaca-upacara istana dan rakyat saperti adat melenggang perut,,menyambut kehairan putera raja , pesta  menangkap ikan diperairan Perak dan sebagainya.

8)Memegang  kuasa sebagai pelindong agama Islam bukan sahaja  amalannya setiap hari yang menjadi ikutan pembesar dan rakyat tetapi juga menjaga peradaban Islam itu sendiri saperti membena masjid disetiap ibu  negeri yang ditubuhkan. 


e)Konsep Daulat:
Daulat adalah satu konsep pentadbiran   yang hanya digunakan kepada Sultan atau Raja yang memerintah.Ia melambangkan satu kuasa dan aura pemerintahan yang berteraskan penghormatan dan kesetiaan yang tidak boleh dipersoalkan oleh sesiapa pun.Segala arahan, perintah serta kehendaknya mestilah dipatuhi dan dituruti .Sultan atau raja yang  memerintah dilihat juga sebagai  agung dan mempunyai sifat-sifat  mistik; kalau tidak dikut perintahnya seseorang itu akan ditimpa mala petaka atau ditimpa daulat.
Untuk mendapatkan kedudukan ini Sultan  atau Raja –raja mempunyai  pelbagai  perkara  yang sangat istemewa dan terasing daripada rakyat.Antaranya:

a)Sultan atau Raja  dalam kepercayaan Hindu dianggap sebagai  jelmaan tuhan dan kerap disebut sebagai  Dewa.oleh itu Raja disembah dengan pelbagai cara oleh masyarakat awal. 


b)Kedatangan Islam pula telah memberi konsep baru kepada Raja;Raja  dianggap sebagai kalifah iaitu ketua kepada orang Islam yang menjadi pelaksana kepada ajaran-ajaran Islam dalam pemerintahannya.Nama Maharaja.Dewata Raja  dan sebagainya telah diganti dengan panggilan Sultan,Amir serta yang sesuai dengan ajaran Islam.Dalam Misa Melayu gelaran-gelaran  Sultan yang memerintah ternyata diletakkan nama-nama  dan gelaran  yang membawa nama   Islam;misalnya  Sultan Iskadar Shah bergelar  Paduka Seri Sultan Iskandar  Dzu’l-Karnain Shah Khalifatu’r-Rahman Johan Berdaulat Dzillu’llahi fi’l-alami. 


c)Sultan yang memerintah mempunyai adat istiadat yang berbeza dan sangat ekslusif berbanding dengan rakyat.Selain daripada penuh dengan  kemewahan,adat istiadat diraja itu juga dibuat dengan lebih banyak prosedur beradat dan melibatkan semua golongan raja,pembesar dan rakyat jelata.Misalnya  adat perkahwinan diraja  yang berlangsong diantara Raja Iskandar dengan Raja Budak Rasul anakanda Sultan Mudzafar.
i)Adat istiadat  dan peralatan peminangan  dibuat dan  disampaikan kepada Orang Kaya Besar sebelum diperkenankan oleh Sultan yang  kemudian menghantar Gajah diraja dengan segala peralatan gendang negara serunai nafiri dan payong panji-panji mengiringi tanda emas perminangan diraja dan kumpulan  anak-anak raja untuk diarak kekota dan dibawa masuk keistana.
ii)Semasa majlis bersubang untuk Raja Iskandar sekali lagi seluruh anak-anak raja,pembesar dan rakyat berkumpul di Berahaman Indera ,tempat bersemayam  Sultan Mudzafar Shah.Pembesar-pembesar daripada seluruh negeri dan sungai telah membawa persembahan makanan dan permainan untuk  memeriahkan majlis  tersebut yang dijalankan selama 17 malam berturut-turut sehingga sampai kemalam berinai.
iii)Upacara berinai dijalankan selama 2 malam.Selepas itu  Raja Iskandar(Raja Muda) telah diarak diatas gajah diraja tujuh kali keliling kota dengan diiringi oleh ` alat pawainya  dan payong keemasan dan tunggul panji –panji dan alam bernaga saperti adat  anak-anak raja berkerajaanlah adatnya.”(muka surat 43)


d)Bahasa atau-atau perkataan tertentu hanya diperuntukkan bagi Raja atau Sultan yang  berbeza daripada rakyat jelata.Misalnya:
 i)sakit disebut sebagai gering,
ii)makan disebut sebagai  santap,
iii)tidur  disebut sebagai  beradu,
iv)meninggal dunia disebut sebagai mangkat,
v)tinggal disesuatu tempat disebut bersemayam.


e)Mengangkat sembah kepada Sultan dilengkapkan dengan perkataan `Daulat Tuanku’;ini bermaana rakyat memberi  pengiktirafan yang tinggi kepada Sultan yang memerintah.Saperti disimpulkan oleh syaer Misa Melayu ini:`

     `Baginda Sultan yang terala,
       Daulatnya terang amat ternyata…
      Tuanku Sultan duli Mahklota,
Daulatnya lempah keatas tahta…
Baginda Sultan zaman sekarang,
Daulatnya bukan sebarang-barang
Makin bertambah cahayanya terang.(muka surat  181,185 dan 186).


Ternyata konsep Daulat yang dipadankan dengan kedudukan Sultan adalah satu konsep yang memberi  keistemewaan  dan penghormatan yang amat tinggi sehingga Raja atau Sultan mempunyai  satu kelainan daripada sebarang individu lain dalam masyarakat itu.Taraf itu hanya boleh dicapai dengan cara keturunan dan penerimaan rakyat yang mengangkat sembah kepadanya.

Dengan keteragan dan petikan berasaskan Misa Melayu,bolehlah dikatakan ia  merupakan satu teks yang secara mendalam  menceritakan dan menghuraikan tentang kekuasaan dan kuasa Raja Melayu yang memerintah sebuah negeri Melayu  sebelum kedatangan mana-mana kuasa penjajah.Ternyata Sultan yang memerintah  mempunyai bidang kuasa yang luas meliputi segala aspek kehidupan rakyat jelata dan seluruh pelusuk negeri.Bermula dengan perlantikan pembesar-pembesar istana yang merupakan pusat pentadbiran dan kekuasaannya,Sultan yang memerintah  juga berhak melantik pembesar jajahan dan ketua-ketua masyarakat sehinggalah kepada kapitan setiap pedagang yang berdagang dinegerinya.Hubungan perniagaan dan politik dengan pihak luar juga berada dalam kuasanya.Peperangan dan persahabatan juga berada dalam keputusannya.Semua kuasanya ini ditegakkan keatas kedaulatan yang  diasaskan daripada  kesetiaan rakyat dan para pembesar  yang tidak berbelahbagi kepada baginda.Ia juga satu perwarisan yang telah dibudayakan kedalam masyarakat Melayu yang telah diamalkan sejak zaman berzaman.

Kekuasaan dan kuasa Sultan atau pemerintah  kerajaan Melayu itu  telah menjadi  bukan sahaja  asas kerajaan  tetapi ia juga  telah  bertindak sebagai satu  katalis kepada sebuah tamadun yang secara tegas telah membentuk satu identiti budaya politik yang mampan yang membezakan ia dengan tamadun lain. Ia diterima dan dihormati oleh bangsa luar  yang berdagang dan berhubungan politik dengannya. Holand,China,India dan lain-lain pedagang diKepulauan Melayu menerimanya.Misalnya pihak Holand telah membedil perahu Shahbandar kerana tidak mahu singgah dikapalnya; Dato’ Menteri dan Laksamana telah dititahkan Sultan untuk tidak menjual timah kepada Belanda;pihak Belanda terpaksa memohon maaf kepada Sultan kerana tindakannya itu;maka barulah Sultan setuju menjual timah kepada Holand(orang puteh) dikuala Sungai Bidor.Malah Sultan kemudian ke kota Lumut  berserta dengan pembesar dan hulubalangnya untuk menunjuk kekuatannya  kepada  orang Holand.(muka surat112-113).


Kesimpulan:
Dengan segala penerangan diatas ternyata  tradisi kuasa dan kekuasaan Melayu terletak dengan jelas dalam tangan Sultan yang memerentah.Baginda adalah kemuncak kuasa dan tempat kuasa itu mengalir, mempengarohi dan menentukan kehidupan negeri dan rakyat dibawah pentadbirannya. Penerimaan rakyat melalui konsep daulat menjadi pengikat kepada sebuah sistem pentadbiran tradisional yang kuat sehingga ia boleh diterima oleh orang luar  dan dikekalkan oleh rakyatnya.


InstiItusi Raja dalam Perlembagaan Malaysia pada hari ini:
Sewaktu orang Melayu dan Raja-raja Melayu menentang Malayan Union pada 1946 dan seterusnya telah berjaya menggantikannya dengan  Persekutuan Tanah Melayu atau Federation of Malaya melalui Perjanjian Persekutuan 1948 diantara British dan Raja-raja Melayu,satu perubahaan besar telah berlaku.Raja-raja Melayu telah sanggup menurunkan diri mereka sebagai Raja Berperlembagaan atau Constitutional  Monarchy dan bukan lagi bersifat Raja Mutlak atau Absalute Monarchy saperti dalam MISA MELAYU. Dalam konsep yang baru ini institusi raja telah dimasukkan dalam perlembagaan Negara sebagai satu kuasa pentadbiran  yang  mempunyai bidang-bidang kuasa dan jurisdiksi yang tertentu dan tidak lagi menguasai semua bidang pentadbiran dan kuasa atau jurisdiksi dalam negara.Ini bermaana Raja masih lagi menjadi ketua negeri-negeri Melayu dalam Persekutuan Tanah Melayu tetapi mereka tidak lagi secara terus membuat perhubungan dengan rakyat jelata;kuasa menguruskan pentadbiran diserahkan kepada pegawai-pegawai kerajaan dibawah ketuaan Menteri Besar.Bagaimanapun hal-hal pentadbiran negeri tetap dirujuk dan perundangan negeri diluluskan oleh Sultan yang menjadi ketua negeri.Menteri Besar dilantik oleh Sultan.Dengan itu Sultan dilihat sebagai paying sesbuah negeri.

Dalam Perlembagaan Persekutuan 1957 kedudukan raja sebagai Raja Berperlembagaan dikekalkan.Segala bidang kuasa dan kedudukannya tidak berubah.Namun selepas Negara merdeka keduudkan Sultan juga dilihat lebih bersifat gah kerana hubungan sosialnya dengan rakyat dipamirkan melalui penguasaannya dalam bidang agama Islam dan adat istiadat Melayu terutama adat istiadat diraja.Pemberian anugerah darjah,pingat dan bintang  dilakukan oleh Sultan dengan lebih kerap .Perlantikan Yang diPertuan Agong sebagai ketua Negara dengan bidang-bidang kuasa yang jelas menggantikan Pesuruhjaya Tinggi British lebeih mendekatkan peranan Raja dengan rakyat dan Negara.Upacara-upacara rasmi Negara yang memerlukan penglibatan Yang diPertuan Agong dan Sultan-sultan terus dipamirkan kepada rakyat;dengan itu kehadiran institusi raja dalam Negara dan masyarakat selepas merdeka adalah lebih menonjol.Majlis Raja-raja Melayu juga menjadi satu badan pentadbiran yang penting dalam perlembagaan merdeka ini;ia merupakan satu kelangsongan badan mesyuarat diraja diperingkat Negara yang telah diadakan sejak penubuhan Durbar pada 1896 lagi.

Perlembagaan Malaysia  yang diadakan dengan penubuhan Malaysia pada 1963 melangsongkan lagi institusi raja sebaga raja berperlembagaan dengan segala bidang kuasa dan kedudukan yang tidak berubah.Bagaimanapun pada 1983 dan 1990,terdapat perubahaan kepada kuasa Yang  diPertuan Agong dalam meluluskan undang-undang di peringkat Negara.Kuasa meluluskan rang undang-undang saperti Perlembagaan Merdeka telah diambil alih oleh Parlimen;namun kuasa-kuasa lain masih lagi kekal.Dibawah perubahaan 1990 juga,sebuah Mahkamah Khas ditubuhkan  bagi menguruskan hal-hal yang berkaitan dengan Raj-raja Melayu.Dalam Perlembagaan 1957,tidak ada Mahkamah Khas untuk mengadili Raja-raja Melayu;raja dikatakan berada diatas undang-undang.Dalam Perlembagaan Malaysia hari ini terdapat fasal-fasal yang jelas menjaga kepentingan,kedudukan,kuasa dan kedaulatan Raja-raja Melayu sebagai Raja Berperlembagaan.

Dalam Perlembagaan Malaysia,kedaulatan dan bidang kuasa Raja sebagai Raja Berperlembagaan termaktub dengan jelas sekali.Sebagai contoh dipertek dan diulas beberapa fasal yang mencerminkan perkara-perkara tersebut.Fasal-fasal itu adalah:

Clause 3. Religion of the federation
(1) Islam is the religion of the Federation; but other religions may be practised in peace and harmony in any part of the Federation.
(3)The Constitution of States of Malacca,Penang,Sabah and Sarawak shall each make provision for conferring on the Yang  Di Pertan Agong the position of head of Religion of Islam in that state.
(5)Notwithstanding anything in this Constitution the Yang Di Pertuan Agong shall be the Head of the religion of Islam in the Federal Territories of Kuala Lumpur and Labuan;and for this purpose Parliament may by law make provisions for regulating Islamic religious affairs and for constituting a Council to advise the Yang Di Pertuan Agong in matters relating to the religion of Islam.

Clause 11.Freedom of religion
(4)State law and in respect of the Federal Territories of Kuala Lumpur and Labuan,federal law may control or restrict the propagation of any other religious doctrine or belief among persons professing the religion of Islam.

Clause 32. Supreme Head of the Federation, and his Consort.
(1) There shall be a Supreme Head of the Federation, to be called the Yang di-Pertuan Agong, Who shall take precedence over all persons in the Federation and shall not be liable to any proceedings whatsoever in any court except in the Special Court established under Part XV.
(2) The Consort of the Yang di-Pertuan Agong (to be called the Raja Permaisuri Agong) shall take precedence next after the Yang di-Pertuan Agong over all other persons in the Federation.
(3) The Yang di-Pertuan Agong shall be elected by the conference of Rulers for a term of fice years, but may at any time resign his office by writing under his hand addressed to the Conference of Rulers or be removed from office by the Conference of Rulers, and shall cease to hold office on ceasing to be a ruler.
(4) The provisions of Parts I and III of the Third Schedule shall apply to the election and removal of the Yang di-Pertuan Agong.

Clause 33A. Yang di-Pertuan Agong shall cease to exercise the functions of the Yang di-Pertuan Agong if charged with an offence.
(1) Where the Yang di-Pertuan Agong is charged with an offence under any law in the Special Court established under Part XV he shall cease to exercise the functions of the Yang di-Pertuan Agong.
(2) The period during which the Yang di-Pertuan Agong ceases, under Clause (1), to exercise the functions of the Yang di-Pertuan Agong shall be deemed to be part of the term of office of the Yang di-Pertuan Agong provided for in Clause (3) of Article 32. 

Clause 38. Conference of Rulers.
(1) There shall be a Majlis Raja-Raja (Conference of Rulers), which shall be constituted in accordance with the Fifth Schedule.
(2) The Conference of Rulers shall exercise its functions of
(a)electing, in accordance with the provisions of the Third Schedule, the Yang di-Pertuan Agong and Timbalan Yang di-Pertuan Agong;
(b) agreeing or disagreeing to the extension of any religious acts, observances or ceremonies to the Federation as a whole;
(c) consenting or withholding consent to any law and making or giving advice on any appointment which under this Constitution requires the consent of the Conference or is to be made by or after consultation with the Conference;
(d) appointing members of the Special Court under Clause (1) of Article 182; 
(e) granting pardons, reprieves and respites, or of remitting,suspending or commuting sentences, under Clause (12) of Article 42, and may deliberate on questions of national policy (for example changes in immigration policy) and any other matter that it thinks fit.

Clause 39. Executive authority of Federation
                 The executive authority of the Federation shall be vested in the Yang di-Petuan Agong    and exercisable, subject to the provisions of any federal law and of the Second Schedule,  by him or by the Cabinet or any Minister authorised by the Cabinet, but Parliament may    by law confer executive functions on other persons. 

Clause 40. Yang di-Pertuan Agong to act on advice.
(1) In the exercise of his functions under this Constitution or federal law the Yang di-Pertuan Agong shall act in accordance with the advice of the Cabinet or of a Minister acting under the general authority of the Cabinet, except as otherwise provided by this Constitution; but shall be entitled, at his request, to any information concerning the government of the Federation which is available to the Cabinet.

Clause 41. Supreme command of armed forces.
The Yang di-Pertuan Agong shall be the Supreme Commander of the armed forces of the Federation.

Clause 42. Power of pardon, etc.
(1) The Yang di-Pertuan Agong has power to grant pardons, reprieves and respites in respect of all offences which have been tried by court-martial and all offences committed in the Federal Territories of Kuala Lumpur and labuan;  and the Ruler or Yang di-Pertua Negeri of a State has power to grant pardons, reprieves and respites in respect of all other offences committed in his State.

Clause 43. Cabinet
(1) The Yang di-Pertuan Agong shall appoint a Jemaah Menteri (Cabinet of Ministers) to advise him in the exercise of his functions.
(2) The Cabinet shall be appointed as follows, that is to say:
(a)The Yang di-Pertuan Agong shall first appoint as Perdana Menteri (Prime Minister) to preside over the Cabinet a member of the House of  Representatives who in his judgment is likely to command the confidence of the majority of the members of that House; and
(b) he shall on the advice of the Prime Minister appoint other Menteri (Minister) from among the members of either House of Parliament,but if an appointment is made while Parliament is dissolved a person who was a member of the last House of Representatives may be appointed but shall not continue to hold office after the beginning of the next session of Parliament unless, if he has been appointed Prime Minister, he is a member of the new House of Representatives, and in any other case he is a member either of that House or of the Senate.
(3) The Cabinet shall be collectively responsbile to Parliament.
(4) If the Prime Minister ceases to command the confidence of the Majority of the members of the House of Representatives, then, unless at his request the Yang di-Pertuan Agong dissolves Parliament, the Prime Minister shall tender the resignation of the Cabinet.
(5) Subject to Clause (4), Ministers other than the Prime Minister shall hold office during the pleasure of the Yang di-Pertuan Agong, unless the appointment of any Minister shall have been revoked by the Yang di-Pertuan Agong on the advice of the Prime Minister but any Minister may resign his office.
(6) Before a Minister exercises the functions of his office he shall take and subscribe in the presence of the Yang di-Pertuan Agong the oath of office and allegiance and the oath of secrecy set out in the Sixth Schedule.
(7) Notwithstanding anything in this Article, a person who is a citizen by naturalisation or by registration under Article 17 shall not be appointed Prime Minister.
 (9) Parliament shall by law make provision for the remuneration of members of the Cabinet.

Clause 55. Summoning, prorogation and dissolution of Parliament.
(1) The Yang di-Pertuan Agong shall from time to time summon Parliament and shall not allow six months to elapse between the last sitting in one session and the date appointed for its first meeting in the next session.

Clause 60.Adress by Yang di-Pertuan Agong.
                The Yang di-Pertuan Agong may address either House of Parliament or both Houses jointly.

Clause 66.Exercise of legislative power.
1)The power of Parliament to make laws shall be exercised by Bills passed by both Houses(or in the cases mentioned in Articles 68,the House of Representatives),and,except as otherwise provided in this Article,assented to by Yang di-Pertuan Agong.
3)When a Bill has been passed by the House in which it originated it shall be sent to the other House;and it shall be presented to the Yang di-Pertuan Agong for his assent when it has been passed by other House ang agreement has been reached between the two Houses on any amendments made in it or when it is required to be so presented under Article 68.
4)The Yang di-Pertuan Agong shall within thirty days after a Bill is presented to him to assent to the Bill by causing the Public Seal to be affixed to.
4A)If a Bill is not assented to by the Yang di-Pertuan agong within the time specified in Clause (4),it shall become law at the expiration of the time specified in that Clause in the like manner as if he had assented to it.    
5)A Bill shall become  law on being assented to by tha Yang di-Pertuan Agong or as peovided in Clause(4A),but no law shall come into force until it has been published,without prejudice ,however,to the power of Parliament to postpone the operation of any law or to make laws with retrospective effect. 
6)Nothing in this Article or in Article 68 shall invalidate any law confirming an undertaking relates shall not be presented to Yang di-Pertuan Agong for his assent except in accordance with undertaking.

Clause 70. Precedence of Rulers and di-Pertua-Yang di-Pertua Negeri.
(1) Subject to the precedence of the Yang di-Pertuan Agong and his Consort, the Rulers and Yang di-Pertua-Yang di-Pertua Negeri of the States shall take precedence over all other persons and each Ruler or Yang di-Pertua Negeri shall in his own State take precedence over the other Rulers and Yang di-Pertua-Yang di-Pertua Negeri.

Clause 71. Federal guarantee of State Constitutions.
(1) The Federation shall guarantee the right of a Ruler of a State to succeed and to hold, enjoy and exercise the constitutional rights and privileges of Ruler of that State in accordance with the Constitution of that State;  but any dispute as to the time to the succession as Ruler of any State shall be determined solely by such authorities and in such manner as may be provided by the Constitution of that State.

Clause 89. Malay Reservations.
(1) Any land in a State which immediately before Merdeka Day was a Malay reservation in accordance with the existing law may continue as a Malay reservation in accordance with that law until otherwise provided by an Enactment of the Legislature of that State, being an Enactment:
(a) passed by a majority of the total number of members of the Legislative Assembly and by the votes of not less than two-thirds of the members present and voting; and
(b) approved by resolution of each House of Parliament passed by a majority of the total number of members of that House and by the votes of not less than two- thirds of the members voting.

Clause 90. Special provisions relating to customary land in Negeri Sembilan and Malacca, and Malay holdings in Trengganu.
(1) Nothing in this Constitution shall affect the validity of any restrictions imposed by law on the transfer or lease of customary land in the State of Negeri Sembilan or the State of Malacca, or of any interest in such land.
(1A) For the purpose of Clause (1)
(a) “transfer” includes any charge, transmission or vesting, or creation of any lien or trust, or entry of any caveat, or any other form of dealing or disposal of whatever description or nature; and
(b) “lease” includes any tenancy of whatever form or duration.
(2) Notwithstanding anything in this Constitution, the existing law in the State of Trengganu with respect to Malay holdings shall continue in force until otherwise provided by an Enactment of the Legislature of that State passed and approved as described in Clause (1) of Article 89.

Clause 122B. Appointment of judges of Federal Court, Court of Appeal and of High Courts.
(1) The Chief Justice of the Federal court, the President of the Court of Appeal and the Chief Judges of the High Courts and (Subject to Article 122c) the other judges of the Federal Court, of the Court ofappeal and of the High Courts shall be appointed by the Yang di-Pertuan Agong, acting on the advice of the Prime Minister, after consulting the Conference of Rulers.

Clause 132. Public services.
          for the purposes of this Constitution, the public services are:
                (a) the armed forces;
                (b) the judicial and legal service;
                (c) the general public service of the Federation;
                (d) the police force;
                (e) (repealed);
                (f) the joint public services mentioned in Article 133;
                (g) the public service of each State; and
     (h) the education service. 

Clause 144. Functions of Service Commissions.
(1) Subject to the provisions of any existing law and to the provisions of this Constitution, it shall be the duty of a Commission to which this Part applies to appoint, confirm, emplace on the permanent or pensionable establishment, promote, transfer and exercise disciplinary control over members of the service or services to which its jurisdiction extends.
(3) The Yang di-Pertuan Agong may designate as special posts any post held by the head or deputy head of a department or by an officer who in his opinion is of similar status; and the appointment to any post so designated shall not be made in accordance with Clause (1) but shall be made by the Yang di-Pertuan Agong on the remmendation of the Commission whose jurisdiction extends to the service in which the post is held.
(4) The Ruler or Yang di-Pertua Negeri of a state may designate as special posts any posts in the public service of his State held by the head or deputy head of a department or by an officer who in his opinion is of similar status; and the appointment to any post so designated shall not be made in accordance with Clause (1) but shall be made by the Ruler or Yang di-Pertua Negeri on the recommendation of the Public Services Commission (or, if there is in the State a State Public Service Commission, on the recommendation of that commission).

Clause 145. Attorney General
(1) The Yang di-Pertuan Agong Shall, on the advice of the Prime Minister, Appoint a person who is qualified to be a judge of the Federal Court to be the Attorney General for the Federation.
(2) It shall be the duty of the Attorney General to advise the Yang di-Pertuan Agong or the Cabinet or any Minister upon such legal matters, and to perform such other duties of a legal character, as may from time to time be referred or assigned to him by the Yang di-Pertuan Agong or the Cabinet, and to discharge the functions conferred on him by or under this Constitution or any other written law.

Clause 152. National language
(1) The national language shall be the Malay language and shall be in such script as Parliament may by law provide:
                Provided that:

(a)no person shall be prohibited or prevented from using (otherwise than for official purposes), or from teaching or learning, any other language; and
(b) nothing in this Clause shall prejudice the right of the Federal Government or of any State Government to preserve and sustain the use and study of the language of any other community in the Federation.

Clause 153. Reservation of quotas in respect of services, permits, etc., for Malays and natives of any of the States of Sabah and Sarawak.
(1) It shall be the responsibility of the Yang di-Pertuan Agong to safeguard the special position of the Malays and antives of any of the States of Sabah and Sarawak and the legitimate interests of other communities in accordance with the provisions of this Article.

(2) Notwithstanding anything in this Constitution, but subject to the provisions of Article 40 and of this Article, the Yang di-Pertuan Agong shall exercise his functions under this Constitution and federal law in such manner as may be necessary to safeguard the special position of the Malays and natives of any of the States of Sabah and Sarawak and ensure the reservation for Malays and natives of any of the States of Sabah and Sarawak of such proportion as he may deem reasonable of positions in the public service (other than the public service of a State) and of scholarships, exhibitions and other similar educational or training privileges or special facilities given or accorded by the Federal Government and, when any permit or licence for the operation of any trade or business is required by federal law, then, subject to the provisions of that law and this Article, of such permits and licences. 

(3) The Yang di-Pertuan Agong may, in order to ensure in accordance with Clause (2) the reservation to Malays and natives of any of the States of Sabah and Sarawak of positions in the public service and of scholarships, exhibitions and other educational or training privileges or special facilities, give such general direction as may be required for that purpose to any Commission to which Part X applies or to any authority charged with responsibility for the grant of such scholarships, exhibitions or other educational or training privileges or special facilities; and the Commission or authority shall duly comply with the directions.

(4) in exercising his functions under this Constitution and federal law in accordance with Clauses (1) to (3) the Yang di-Pertuan Agong shall not deprive any person of any public office held by him or of the continuance of any scholarship, exhibition or other educational or training privileges or special facilities enjoyed by him.

(6) Where by existing federal law a permit or licence is required for the operation of any trade or business the Yang di-Pertuan Agong may exercise his functions under that law in such manner, or give such general directions to any authority charged under that law with the grant of such permits or licences, as maybe required to ensure the reservation of such proportion of such permits or licences for Malays and natives of any of the States of Sabah and Sarawak as the Yang di-Pertuan Agong may deem reasonable; and the authority shall duly comply with the directions.

(8A) Notwithstanding anything in this Constitution, where in any University, College and other educational institution providing education after Malaysian Certificate of Education or its equivalent, the number of places offered by the authority responsible for the management of the University, College or such educational institution to candidates for any course of study is less than the number of candidates qualified for such places it shall be lawful for the Yang di-Pertuan Agong by virtue of this Article to give such directions to the authority as may be required to ensure the reservation of such proportion of such places for Malays and natives of any of the States of Sabah and Sarawak as the Yang di-Pertuan Agong may deem reasonable; and the authority shall duly comply with the directions.

(9) Nothing in this Article shall empower Parliament to restrict business or trade solely for the prupose of reservations for malays and natives of any of the States of Sabah and Sarawak.
(9A) In this Article the expression “Natives” in relation to the State of Sabah or Sarawak shall have the meaning assigned to it in article 161A.

(10) The Constitution of the State of any Ruler may make provision corresponding (with the necessary modifications) to the provisions fo this Article. 

161A. Special position of natives of States of Sabah and Sarawak.
(4) The constitutions of the States of Sabah and Sarawak may make provision corresponding (with the necessary modifications) to Aritcle 153
(5) Article 89 shall not apply to the State of Sabah or Sarawak, and Article 8 shall not invalidate or prohibit any position of State law in the State of Sabah or Sarawak for the reservation of land for natives of the State or for alienation to them, or for giving them preferential treatment as regards the alienation of land by the State.
(6) In this Article “native” means:
(a) in relation to sarawak, a person who is a citizen and either belongs to one of the races specified in Clause (7) as indigenous to the Sttate or is of mixed blood deriving exclusively from those races; and
(b) in relation to Sabah, a person who is a citizen, is the child or grandchild of a person of a race indigenous to Sabah, and was born (whether on or after Malaysia Day or not) either in Sabah or to a father domiciled in Sabah at the time of the birth.
(7)The races to be treated for the purposes of the definition of “native” in Clause (6) as indigenous to Sarawak are the :
Bukitans, Bisayahs, Dusuns, Sea Dayaks, Land Dayaks, Kadayans, Kalabits, Kayans, Kenyahs (including Sabups and Sipengs), Kajangs (including Sekapans, Kejamans, Lahanans, Punans, Tanjongs and Kanowits), Lugats, Lisums, Malays, Melanos, Muruts, Penans, Sians, Tagals, Tabuns and Ukits. 

Clause 181. Saving for Rulers’ sovereignty
(1) Subject to the provisions of this Constitution, the sovereignty, prerogatives, powers and jurisdiction of the Rulers and the prerogatives, powers and jurisdiction of the Ruling Chiefs of Negeri Sembilan within their respective territories as hitherto had and enjoyed shall remain unaffected.
 (2) No proceedings whatsoever shall be brought in any court against the Ruler of a State in his personal capacity except in the Special Court established under part XV. 

Clause 182. The Special Court.
(1) There shall be a court which shall be known as the Special Court and shall consist of the Chief Justice of the Federal Courts, and two other persons who hold or have held office as judge of the Federal Court or a High Court appointed by the Conference of Rulers.
(2) Any proceedings by or against the Yang di-Pertuan Agong or the Ruler of a State in his personal capacity shall be brought in a Special Court established under Clause (1).
(3) The Special Court Shall have exclusive jurisdiction to try all offences committed in the Federation by the Yang di-Pertuan Agong or the Ruler of a State and all civil cases by or against the Yang di-Pertuan Agong or the Ruler of a State notwithstanding where the cause of action arose. 

183. No action to be instituted against the Yang di-Pertuan Agong or a Ruler except with the consent of the Attorney General personally.
No action, civil or criminal, shall be instituted against the Yang di-Pertuan Agong or the Ruler or a State in respect of anything done or omitted to be done by him in his personal capacity except with the consent of the Attorney General personally. 

Kesimpulan:
Ternyata,institusi Raja sebagai ketua negeri,empayer dan kerajaan Melayu telah terbukti sebagai satu institusi pemerentahan yang lengkap dan kukuh sehingga menjadi tonggak sebuah tamaddun Melayu yang besar dan kukuh sehingga kehari ini.Penjajah Portugis hanya mengambil Melaka sebagai kota pemerintahannya,tetapi membiarkan negeri-negeri Melayu yang lain dibawah naungan Melaka bebas meneruskan pemerintahan dan tamaddun Melayu model Melaka sehingga kedatangan Belanda,Britis,Jepun dan British sekali lagi selepas perginya Jepun.Kesemua penjajah ini mengiktiraf institusi Raja sebagai pemerintah kerajaan Melayu dan tidak pernah cuba menghapuskannya.Walaupun ada percubaan British untuk melenyapkan institusi Raja dan bidang kuasanya dalam Malayan Union 1946,tetapi telah dapat diselamatkan oleh orang Melayu dan Raja-raja Melayu sendiri.Pada 1 Febuari 1948,Persekuatuan Tanah Melayu telah ditubuhkan dengan Raja-raja Melayu kembali keatas tahtanya semula dengan semua kedudukan dan kedaulatan saperti sebelum 1946.Inilah kejayaan terbesar orang Melayu dalam memeprtahankan institusi Raja dan tamaddun Melayu.Ini semua tertulis dan terjamin dengan satu perjanjian diantara British dan Raja-Raja Melayu dalam Perjanjian Persekutuan 1948.Dengan perjajian ini semua negeri-negeri Melayu,Melaka dan P.Pinang bersetuju menjadi anggota Persekutuan Tanah Melayu.

Kelangsungan institusi raja sebagai pemerentah telah dimasukkan dalam perlembagaan Negara iaitu Perlembagaan Merdeka 1957 dan Perlembagaan Malaysia 1963.Konsep Raja Berperlembagaan  yang menjadi  tiang seri kepada pemerintahan Malaysia  adalah bukti yang jelas sekali mengenai kepentingannya.Kedudukan mereka dalam perlembagaan Negara telah diterima secara turun temurun masyarakat Malaysia.Sebarang usaha untuk menggugatnya dan memusnahkannya adalah satu tindakan unconstitutional dan tidak akan dibiarkan oleh orang Melayu.Generasi muda yang tidak memahami hal ini patut diberi pendedahan yang lebih banyak supaya mereka,walaupun dikelilingi perubahan globalisasi  tetap akan mempunyai jati diri  tamaddun bangsa yang telah dibena beratus-ratus ribu tahun lalu.Kemajuan sepatutnya menjadi manusia lebih baik dan berhemah dan bukan menghancurkan sesuatu yang telah ada dan menjudi identiti bangsa.United Kingdom dan Jepun lebih maju daripada Negara-negara besar dunia,namun masih lagi mengekalkan instutusi raja yang disegani.Rakyatnya walaupun memberi komen-komen tertentu kepada insititusi itu,namun tidak pernah mahu merubahnya. Malaysia baru 53 tahun merdeka;Malaysia masih lagi didalam kategori Negara sedang membangun;perjalanan untuk menjadi hebat masih jauh;sepatutnya apa yang ada dikekalkan demi untuk satu penjanaan masa depan tamaddun yang lebih kukuh dan berwibawa.

No comments:

Post a Comment