Pendahuluan:
Institusi Raja
adalah satu institusi lama yang telah bermula sejak kurun 1 dengan kerajaan
yang dikenal sebagai Funan.Di Kepulauan Melayu pula kemunculan Sri Wijaya pada
kurun 7 ,telah memberi legasi kepada kerajaan-kerajaan awal seperti Kesultanan
Melayu Melaka.Lebih awal daripada itu juga telah terdapat kerajaan lebih awal
seperti Gangga Negara, Kedah,Bruas di Semenanjung Emas ini(Tanah Melayu).Malah
diseluruh Kepulauan Melayu telah terbit beratus buah kerajaan Melayu yang
meletakkan Raja sebagai pemerintahnya.Institusi Raja terus berkembang sebagai
institusi pemerintah negeri dan empayer sehinggalah kedatangan barat kedaerah
ini yang dikenal sebagai Alam Melayu.Kedatangan Portugis di Melaka telah
memusnahkan insitusi itu,sehingga kerajaan Melaka kini tidak mempunyai Raja
sebagai pemerintahnya. Bagaimanapun kekuatan institusi raja sebagai pemerintah
dan katalis budaya Melayu terus subur dengan pembebasan negeri-negeri naungan
Melaka sebagai entiti-entiti baru sistem kerajaan Melayu.Antaranya Kesultanan
Perak,Terengganu,Selangor,Johor Lama,Pahang dan lain-lain muncul sebagai
penyambung warisan dan survival tamadun Melayu yang berpaksikan institusi raja sebagai pemangkinnya.Kedatangan dan
penguasaan British di Tanah Melayu pula tidak memusnahkan institusi itu,tetapi
sebaliknya mengekalnya sebagai pemerintah atau ketua negeri dengan bidang kuasa keatas agama Islam dan
adat istiadat Melayu.British hanya menguasai pentadbiran dan hal ehwal luar
serta ekonominya.Inilah keadaannya sehingga kemerdekaan didapati dan Malaysia
ditubuhkan. Namun bagi kerajaan beraja di Indonesia,Belanda telah memusnahkannya
dan Revolusi Indonesia menghapuskannya. Kemerdekaannya pula telah melahirkan sebuah republik seperti hari
ini.
Di Semenanjung Tanah
Melayu,British sebenarnya pernah cuba menghapuskan institusi itu dengan memperkenalkan
konsep kerajaan republik melalui Malayan Union pada 1946.Bagaimanapun Raja-raja
dan orang Melayu telah berjaya menolaknya dan menghidupkan semula kuasa raja
seperti sebelum Malayan Union.Raja-raja menaiki semula tahta dan semua perkara
mengenai kedudukan agama Islam dan orang Melayu dikekalkan.Perjanjian Persekutuan 1948 diantara British dan Raja-raja Melayu
itu juga telah membuat satu perubahaan besar. Raja-raja Melayu telah sanggup
menurunkan diri mereka sebagai Raja
Berperlembagaan atau Constitutional Monarchy dan menggugurkan konsep Raja Mutlak atau Absalute Monarchy, yang diamalkan sebelum ini. Dalam
konsep yang baru ini institusi raja telah dimasukkan dalam perlembagaan Negara
sebagai satu kuasa pemerintah dan pentadbiran
yang mempunyai bidang kuasa dan
jurisdiksi pentadbiran yang jelas.Ini bermaana Raja masih lagi menjadi ketua
negeri-negeri Melayu dalam Persekutuan Tanah Melayu tetapi mereka tidak lagi
secara terus membuat perhubungan dengan rakyat jelata;kuasa menguruskan
pentadbiran diserahkan kepada pegawai-pegawai kerajaan dibawah pimpinan Menteri Besar. Bagaimanapun hal-hal pentadbiran
negeri tetap dirujuk kepada
Sultan.Sistem perundangan negeri tetap diluluskan oleh Sultan yang menjadi
ketua negeri.Menteri Besar dilantik oleh Sultan.Dengan itu Sultan tetap dilihat
sebagai pemerintah dan payung mahkota sesebuah negeri beraja.
Dalam Perlembagaan Persekutuan 1957
kedudukan raja sebagai Raja
Berperlembagaan dikekalkan.Segala bidang kuasa pemerintahan dan perundangan
dan kedudukan tradisionalnya tidak berubah. Kedudukan dan kuasa Sultan dalam
bidang agama Islam dan adat istiadat Melayu terutama adat istiadat diraja
dikekalkan.Pemberian anugerah darjah,pingat dan bintang dilakukan oleh Sultan dengan lebih kerap
sebagai tanda kuasa pemerintahannya. Perlantikan Yang diPertuan Agong sebagai Ketua
Utama Negara dengan bidang-bidang kuasa yang jelas menggantikan Pesuruhjaya
Tinggi British dimaktubkan dalam perlembagaan Negara dengan jelas dan teratur.Upacara-upacara
rasmi Negara yang memerlukan penglibatan Yang di-Pertuan Agong dan
Sultan-sultan terus dipamirkan kepada rakyat;dengan itu kehadiran institusi
raja dalam Negara dan masyarakat selepas merdeka adalah lebih menonjol.Majlis
Raja-raja Melayu juga menjadi satu badan pentadbiran yang penting dalam
perlembagaan negara;ia merupakan satu kelangsongan badan mesyuarat diraja
diperingkat Negara yang telah diadakan sejak penubuhan Durbar pada 1896 lagi.Raja-Raja
juga adalah penanda tangan Perlembagaan Merdeka 1957;ini bermakna kuasa
pemerintahan tetap dipegang oleh Raja-Raja yang memerintah negeri-negeri dalam
Persekutuan Tanah Melayu 1957.
Perlembagaan Malaysia
yang diadakan dengan penubuhan Malaysia pada
1963 ,melalui Perjanjian Malaysia 1963,yang juga ditanda tangani
oleh Raja-Raja Melayu,telah melangsungkan lagi institusi raja sebagai Raja Berperlembagaan dengan segala
bidang kuasa dan kedudukan yang tidak berubah.Bagaimanapun pada 1983 dan
1990,terdapat perubahaan kepada kuasa Yang
di-Pertuan Agong dalam meluluskan undang-undang di peringkat
Negara.Kuasa meluluskan rang undang-undang saperti dalam Perlembagaan Merdeka dan
Malaysia telah boleh disertai oleh
Parlimen;namun kuasa-kuasa lain masih lagi kekal.Dibawah perubahaan 1990
juga,sebuah Mahkamah Khas ditubuhkan
bagi menguruskan hal-hal kehakiman yang berkaitan dengan Raja-raja
Melayu secara peribadi.Dalam Perlembagaan 1957,tidak ada Mahkamah Khas untuk
mengadili Raja-raja Melayu;Raja-Raja pemerintah dikatakan berada diatas undang-undang. Bagaimanapun perubahaan
itu tidak mengurangkan peranan institusi raja dalam pemerintahan Negara dan
negeri.Dalam Perlembagaan Malaysia hari ini terdapat fasal-fasal yang jelas
menjaga kepentingan kedudukan,kuasa dan kedaulatan Raja-Raja Melayu sebagai
Raja Berperlembagaan di Malaysia.(Perbincanmgan hanya akan tertumpu kepada
kedudukan Raja-Raja diperingkat Negara sahaja kerana kekangan masa).
Kedudukan Yang di-Pertuan Agong dalam Perlembagaan Malaysia.
Dalam
Perlembagaan Malaysia, Yang di-Pertuan Agong adalah Ketua Utama Negara dengan
bidang kuasa dan jurisdiksi yang sangat luas sebagai pemerintah Negara.Kedaulatan
dan bidang kuasa Baginda sebagai Raja
Berperlembagaan termaktub dengan jelas sekali.Semua petikan dibawah ini adalah
contoh-contoh jelas tentang beberapa Perkara
yang mencerminkan hal-hal tersebut.Perkara-Perkara itu adalah:
Clause 3.
Religion of the federation
(1) Islam is the religion of the Federation; but other
religions may be practised in peace and harmony in any part of the Federation.
(3)The Constitution of States of Malacca,Penang,Sabah
and Sarawak shall each make provision for conferring on the Yang di- Pertan Agong the position of head of
Religion of Islam in that state.
(5)Notwithstanding anything in this Constitution the
Yang di- Pertuan Agong shall be the Head of the religion of Islam in the
Federal Territories of Kuala Lumpur and Labuan;and for this purpose Parliament
may by law make provisions for regulating Islamic religious affairs and for
constituting a Council to advise the Yang Di Pertuan Agong in matters relating
to the religion of Islam.
Clause
11.Freedom of religion
(4)State law and in respect of the Federal Territories
of Kuala Lumpur and Labuan,federal law may control or restrict the propagation
of any other religious doctrine or belief among persons professing the religion
of Islam.
Dalam Perkara 3:Agama Persekutuan dan Perkara 11:Kebebasan
Beragama ini, ternyata agama Islam adalah agama
Persekutuan,yang mempunyai kedudukan yang khas dan istemewa sebagai agama
Negara Malaysia,walaupun agama-agama lain boleh diamalkan secara aman damai
didalam Negara ini.Seri Paduka Baginda
Yang di-Pertuan Agong bertanggungjawab kepada soal agama Islam didalam
negeri-negeri yang tidak beraja seperti Melaka,P.Pinang dan Wilayah
Persekutuan.Parlimen boleh melalui undang-undang membuat peruntukan menguruskan
halehwal agama Islam dan untuk menubuhkan satu jawatankuasa menasihati Yang di-Pertuan Agong dalam hal-hal yang
berkaitan dengan Islam.Undang-undang Negeri
boleh diadakan bagi mengawal atau menghalang penyebaran agama lain
keatas orang Islam.Ini bermakna bidang kuasa dan peranan raja dalam hal ehwal
agama Islam sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka dikekalkan sehingga kehari ini
dengan cara yang jelas dalam perlembagaan Negara.
Clause 32. Supreme Head of the Federation, and his
Consort.
(1) There shall be a Supreme Head of the Federation,
to be called the Yang di-Pertuan Agong, Who shall take precedence over all
persons in the Federation and shall not be liable to any proceedings whatsoever
in any court except in the Special Court established under Part XV.
(2) The Consort of the Yang di-Pertuan Agong (to be
called the Raja Permaisuri Agong) shall take precedence next after the Yang di-Pertuan
Agong over all other persons in the Federation.
(3) The Yang di-Pertuan Agong shall be elected by the
conference of Rulers for a term of five years, but may at any time resign his
office by writing under his hand addressed to the Conference of Rulers or be
removed from office by the Conference of Rulers, and shall cease to hold office
on ceasing to be a ruler.
(4)
The provisions of Parts I and III of the Third Schedule shall apply to the
election and removal of the Yang di-Pertuan Agong.
Perkara 32:Ketua Tertinggi Negara Persekutuan,dan
Permaisuri, ini menunjukkan bahawa SPB Yang di-Pertuan
Agong adalah Ketua Utama(tertinggi) Negara yang mengambil kedudukan yang paling
tinggi diatas semua rakyat Malaysia bersama Raja Permaisuri Agong.Baginda tidak
boleh disabitkan dalam apa bentuk kesalahan
dalam sebarang mahkamah kecuali didalam Mahkamah Khas yang ditubuhkan dibawah
Bahagian 15.Baginda dan Timbalan Yang di-Pertuan Agong dipilih secara
bergilir-gilir lima tahun sekali oleh Majlis Raja-Raja Malaysia.Ternyata rakyat
tidak berhak dan berkuasa memilihnya kerana perlantikan Raja-Raja Negeri dalam
Malaysia ini dilakukan secara keturunan oleh majlis atau jemaah di-raja setiap
negeri.Sultan-sultan daripada setiap negeri inilah yang akan dipilih oleh
Majlis Raja-Raja Malaysia untuk menjadi Yang di-Pertuan Agong.Ternyata jawatan
ini adalah sangat ekslusif sekali dan tidak bersifat politik rakyat. Perlantikan
itu berteraskan kedudukan sah raja
pemerintah (sultan)daripada 9 buah
negeri beraja yang menganggotai Malaysia sebagai sebuah Persekutuan dan sebuah
Negara.Yang di-Pertuan Agong adalah
tonggak pemerintahan Negara Malaysia.Bagaimanapun,jika Baginda melakukan
kesalahan peribadi seperti yang diputuskan oleh Mahkamah Khas,maka Baginda
tidak lagi boleh menjalankan tugas sebagai Yang di-Pertuan Agong.Penggiliran
yang tetap mengikut negeri telah ditetapkan dan Malaysia kini sedang menjalani
pusingan kedua perlantikan Raja-Raja negeri sebagai Yang di-Pertuan Agong.Malah
sistem penggiliran ini menyaksikan Sultan Kedah,Sultan Abdul Halim Shah ibni
almarhum Sultan Badlishah,diangkat sebagai Yang di-Pertuan Agong bagi kali
kedua atau yang ke-14.Ternyata konsep Raja Berperlembagaan di Malaysia
diperingkat Negara berjalan dengan tertib sekali.
Clause 38.
Conference of Rulers.
(1) There shall be a Majlis Raja-Raja (Conference of
Rulers), which shall be constituted in accordance with the Fifth Schedule.
(2) The Conference of Rulers shall exercise its
functions of
(a)electing, in accordance with the provisions of the
Third Schedule, the Yang di-Pertuan Agong and Timbalan Yang di-Pertuan Agong;
(b) agreeing or disagreeing to the extension of any
religious acts, observances or ceremonies to
the Federation as a whole;
(c) consenting or withholding consent to any law and
making or giving advice on an appointment which under this Constitution requires
the consent of the Conference or is to made
by or after consultation with the Conference;
d) appointing members of
the Special Court under Clause (1) of Article 182;
(e) granting pardons,
reprieves and respites, or of remitting,suspending or commuting sentences under
Clause (12) of Article 42, and may deliberate on questions of national policy
(for example changes in immigration policy) and any other matter that it thinks
fit.
Mengikut Perkara 38:Majlis
Raja-Raja,diatas,ditetapkan satu Majlis Mesyuarat
Raja-Raja ditubuhkan dibawah Jadual 5,dengan tugas-tugas yang jelas,yang
ditetapkan oleh Perlembagaan Malaysia.Tugas pertamanya ialah melantik Yang di-Pertuan Agong dan Timbalan Yang di-Pertuan
Agong.Keduanya ialah bersetuju atau tidak bersetuju kepada sebarang perluasan
rang undang-undang agama dan perayaan-perayaan dalam Persekutuan secara
keseluruhannya.Majlis ini juga boleh memperkenankan ataupun tidak
memperkenankan sebarang undang-undang atau memberi nasihat kepada perlantikan
yang memerlukan perkenan Majlis Raja-Raja seperti yang ditetapkan oleh
Perlembagaan.Majlis ini juga berhak melantik ahli Mahkamah Khas,disamping memberi
pengampunan dan hal-hal yang berkaitan dengan hukuman dan boleh mempersoalkan
hal-hal yang berkaitan dengan dasar kebangsaan (seperti dasar immigrasi)atau
hal-hal lain yang difikirkan perlu.
Ini bermakna Majlis Raja-Raja merupakan satu badan pemerintahan yang
mempunyai bidang kuasa yang luas .Majlis ini bukan sahaja berkuasa sebagai pelantik Ketua Utama Negara,tetapi
juga mempunyai kuasa yang jelas dalam soal agama
dan perayaan disamping menjadi sebuah badan pengampunan tertinggi bagi rakyatnya.Majlis
ini juga mempunyai suara dalam perlantikan ketua-ketua jabatan Negara,Mahkamah
Khas dan dasar-dasar penting Negara.Ternyata Majlis Raja-Raja ini bukanlah
hanya satu badan rubber-stamp tetapi
mempunyai suara untuk menentukan hala tuju pengurusan negara;walaupun Parlimen membuat
undang-undang,tetapi Majlis Raja-Raja adalah pemantaunya seperti yang
diperuntukkan dalam Perlembagaan.
Clause 39. Executive authority of Federation
The executive authority of the Federation shall be
vested in the Yang di-Petuan Agong and exercisable, subject to the provisions
of any federal law and of the Second Schedule, by him or by the Cabinet or any
Minister authorised by the Cabinet, but Parliament may by law confer executive
functions on other persons.
Mengikut Perkara 39 .Kuasa Esekutif Persekutuan ini,kuasa esekutif Persekutuan adalah terletak dalam bidang kuasa
Yang di-Pertuan Agong dan boleh dilakukan oleh Baginda sendiri atau pun Kabinet atau sesiapa sahaja Menteri
yang dberi kuasa oleh Kabinet,tetapi Parlimen boleh melalui undang-undang
memberi tugas esekutif itu kepada orang lain. Keadaan seperti ini menunjukkan
Yang di-Pertuan Agong mempunyai kuasa pelaksana undang-undang yang boleh
dijalankan oleh Baginda ataupun sesiapa sahaja yang diwakilkannya dan tentunya
Kabinet yang mentadbir Negara.Bagaimanapun, Parlimen boleh,melalui
undang-undang melantik orang lain
menjalankan tugas itu.Ini bermakna Yang di-Pertuan Agong mempunyai kuasa esekutif dan boleh
melaksanakannya sendiri atau mewakilkannya kepada mereka atau seseorang yang
layak.
Sebenarnya
kedudukan ini tidak berbeza dengan keadaan pemerintahan Raja-raja pada masa lampau.Baginda sebagai pemerintah
yang tertinggi,memang memberi arahan kepada pembesar-pembesarnya untuk
melaksanakan tugas-tugas yang diperintahnya.Baginda tidak menjalankan tugas-tugas
itu,sebaliknya memerintah pembesar atau pegawai-pegawainya menjalankan tugas
itu tanpa pilihan kerana perintah raja adalah undang-undang yang mesti
dilaksanakan walaupun kadang-kadang tidak menasabah ataupun sesuai untuk
dilaksanakan.Ini selari dengan kedudukan Raja sebagai Raja Mutlak.Ini bermakna
kuasa esekutif itu merupakan arahan atau perintah yang boleh dilaksanakan oleh
Baginda ataupun diarahkan kepada para pembesarnya untuk dilaksanakan mengikut
kehendak Baginda.Ini boleh berlaku dengan mudah kerana perlantikan dan
pemilihan para pembesar negeri dan daerah dibuat oleh Baginda sendiri.
Dengan itu,pada
hari ini,kedudukan itu adalah sama ;kedudukan Yang di-Pertuan Agong sebagai
Ketua Utama Negara mempunyai kuasa esekutif iaitu kuasa melaksanakan sesuatu
perkara atau undang-undang, yang boleh dilaksanakan oleh Baginda sendiri
ataupun diwakilkan kepada Kabinet yang dianggotai oleh para Menteri atau para
pembesar Negara yang dilantik oleh Baginda untuk melaksanakan tugas-tugas
pentadbiran dan pengurusan Negara dengan sebaik-baiknya.Yang di-Pertuan Agong
masih lagi mengekalkan kuasa dan kedudukan institusi raja sebagai pemerintah
seperti dahulu.
Clause 40. Yang
di-Pertuan Agong to act on advice.
(1)In the exercise of his functions under this
Constitution or federal law the Yang di-Pertuan Agong shall act in accordance
with the advice of the Cabinet or of a Minister acting under the general
authority of the Cabinet, except as otherwise provided by this Constitution;
but shall be entitled, at his request, to any information concerning the
government of the Federation which is available to the Cabinet.
Dibawah Perkara 40.Yang di-Pertuan Agong
bertindak atas nasihat ini,Yang di-Pertuan Agong akan bertindak seperti
yang ditetapkan oleh Perlembagaan ,mengikut nasihat Kabinet atau seorang Menteri
yang diberi kuasa oleh Kabinet,tetapi Baginda berhak,dengan permintaannya,terhadap
sebarang maklumat mengenai kerajaan Persekutuan yang ada didalam Kabinet.Ini
bermakna tindakan dan keputusan Yang di-Pertuan Agong berlaku diatas nasihat
Kabinet yang dipimpin oleh Perdana Menteri yang merupakan juga pelaksana kepada
sistem pentadbiran dan pengurusan negara.Kedua-dua institusi ini bekerjasama
bagi kepentingan negara.Bagaimanapun,Yang di-Pertuan Agung tetap diatas
kedudukan yang tertinggi diatas Kabinet kerana Baginda adalah Ketua Utama Negara,yang mengambil kedudukan diatas segala
rakyat Malaysia.
Clause 41.
Supreme command of armed forces.
The Yang di-Pertuan Agong shall be the Supreme
Commander of the armed forces of the Federation.
Perkara 41.Komader Tertinggi Pasukan Tentera,menunjukkan Perlembagaan Malaysia ini menyatakan bahawa Yang di-Pertuan
Agung adalah Komander Tertinggi bagi Pasukan Tentera Malaysia.Ini
bermakna,sebagai Ketua Utama Negara,Yang
diPertuan Agong merupakan pemerintah agong pasukan bala tentera Malaysia yang
bertugas mempertahankan keselamatan dan kedaulatan Negara.Kuasa ini bukanlah
kuasa Kabinet atau Parlimen.Dengan kuasa ini Yang di-Pertuan Agong menguasai
perintah dan arahan keatas keselamatan dan kedaulatan Negara,sesuai dengan kedudukannya
sebagai Ketua Utama Negara.
Clause 42. Power
of pardon, etc.
(1)The Yang di-Pertuan Agong has power to grant
pardons, reprieves and respites in respect of all offences which have been
tried by court-martial and all offences committed in the Federal Territories of
Kuala Lumpur and Labuan; and the Ruler
or Yang di-Pertua Negeri of a State has power to grant pardons, reprieves and
respites in respect of all other offences committed in his State.
Perkara 42.Kuasa Mengampun dan
sebagainya, ini juga menunjukkan
kuasa Yang di-Pertuan Agong untuk memberi pengampunan,menarik semula atau
menggugurkan sebarang keputusan mahkamah tentera dan semua kesalahan dalam
Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Labuan;begitu juga Raja-Raja Negeri
didalam negeri masing-masing.Ini menunjukkan kuasa tertinggi Yang di-Pertuan
Agong dan Raja-Raja Negeri boleh memberi pengampunan walaupun mahkamah telah
membuat keputusannya.Baginda akan membuat keputusan itu dengan pandangan
nasihat daripada jawatankuasa yang bertanggungjawab.Kedudukan ini sesuai dengan
tarafnya sebagai pemerintah negara dan negeri masing-masing.
Clause 43.
Cabinet
(1) The Yang di-Pertuan Agong shall appoint a Jemaah
Menteri (Cabinet of Ministers) to advise him in the exercise of his functions.
(2) The Cabinet shall be appointed as follows, that is
to say:
(a)The Yang di-Pertuan Agong shall first appoint as
Perdana Menteri (Prime Minister) to preside over the Cabinet a member of the
House of Representatives who in his
judgment is likely to command the confidence of the majority of the members of
that House; and
(b) he shall on the advice of the Prime Minister
appoint other Menteri (Minister) from among the members of either House of
Parliament,but if an appointment is made while Parliament is dissolved a person
who was a member of the last House of Representatives may be appointed but
shall not continue to hold office after the beginning of the next session of
Parliament unless, if he has been appointed Prime Minister, he is a member of the new
House of Representatives, and in any other case he is a member either of that
House or of the Senate.
(3) The Cabinet shall be collectively responsbile to
Parliament.
(4) If the Prime Minister ceases to command the
confidence of the Majority of the members of the House of Representatives,
then, unless at his request the Yang di-Pertuan Agong dissolves Parliament, the
Prime Minister shall tender the resignation of the Cabinet.
(5) Subject to Clause (4), Ministers other than the
Prime Minister shall hold office during the pleasure of the Yang di-Pertuan
Agong, unless the appointment of any Minister shall have been revoked by the
Yang di-Pertuan Agong on the advice of the Prime Minister but any Minister may
resign his office.
(6) Before a Minister exercises the functions of his
office he shall take and subscribe in the presence of the Yang di-Pertuan Agong
the oath of office and allegiance and the oath of secrecy set out in the Sixth
Schedule.
(7) Notwithstanding anything in this Article, a person
who is a citizen by naturalisation or by registration under Article 17 shall
not be appointed Prime Minister.
(9) Parliament shall by law make provision for the
remuneration of members of the Cabinet.
Dalam Perkara 43.Kabinet ini,ternyata kuasa Yang di-Pertuan Agong adalah sangat jelas
sebagai Ketua Utama Negara.Baginda berkuasa melantik seorang Perdana Menteri sebagai
pengerusi kepada sebuah Jemaah
Menteri atau Kabinet mengikut budi bicaranya tanpa dipaksa oleh sesiapa pun.Perlantikan
itu dibuat keatas seseorang anggota parti yang pada fikirannya telah memenangi
secara majoriti dalam pilihanraya umum.Baginda juga berkuasa melantik anggota
Jemaah Menteri atau Kabinet dengan nasihat Perdana Menteri.Jika Perdana Menteri
itu tidak lagi mendapat kepercayaan majoriti,kecuali dengan perkenan Baginda
untuk membubarkan Parlimen,maka Perdana Menteri dan anggota Kabinetnya patut meletak
jawatan untuk memberi laluan kepada parti yang mendapat suara majoriti untuk
membentuk kerajaan baru.Bagi jawatan Menteri pula,ia akan terus memegang
jawatan itu selagi diperkenan oleh Yang di-Pertuan Agong.Mereka mestilah
mengangkat sumpah jawatan dihadapan Yang di-Pertuan Agong dan menyimpan rahsia
negara.
Ini
bermakna,seorang Perdana Menteri dan anggota Kabinet adalah dilantik oleh Yang
diPertuan Agong diatas kedudukannya sebagai Ketua Utama Negara Malaysia.Ini kerana Perdana Menteri dan
anggota Kabinetnya akan menjadi pentadbir dan pengurus dan pelaksana
dasar-dasar Negara yang merupakan perintah atau undang-undang yang akan
dijalankan setelah diperkenan oleh Yang di-Pertuan Agong untuk
dilaksanakan.Semua cadangan undang-undang yang telah dibahaskan di Dewan Rakyat
dan Dewan Negara akan disembahkan kepada Yang di-Pertuan Agong untuk diperkenan
atau diterima oleh Baginda sebelum diwartakan sebagai undang-undang
negara.Majlis Raja-Raja juga mempunyai peranan yang sama dalam hal-hal tertentu
seperti yang ditetapkan oleh Perlembagaan Malaysia.Dengan itu,Perdana Menteri
dan Kabinetnya mentadbir Negara dengan perkenan dan perintah Yang di-Pertuan Agong,walaupun
Kabinet bertanggongjawab kepada Parlimen dalam menjalankan tugasnya.
Anggota-anggota
Dewan Rakyat lain tidak dilantik oleh Yang diPertuan Agong,tetapi sebaliknya
dipilih oleh rakyat melalui pilihanraya umum bagi mewakili suara mereka dalam Parlimen.Mereka
tidak dilantik oleh Yang diPertuan Agong untuk menguruskan pentadbiran
Negara;ini termasuklah parti-parti pembangkang yang bebas memperkatakan apa
sahaja perkara termasuk mengkritik parti-parti
yang membentuk kerajaan.Tetapi apabila sesuatu undang-undang itu telah
diwartakan maka ia menjadi satu perintah Yang di-Pertuan Agong sebagai Ketua Utama
Negara Malaysia untuk dilaksanakan oleh kerajaan yang menguruskan Negara.
Hal ini
kadang-kadang tidak begitu disedari oleh masyarkat itu sendiri sehingga mengingkari perintah Yang di-Pertuan Agong.Ramai
yang memikirkan bahawa kuasa memilih wakil-wakil Rakyat dalam pilihanraya umum
itu membolehkan mereka melanggar kedudukan Yang di-Pertuan Agong sebagai Ketua
Utama Negara.Mereka tidak dapat membezakan garisan pemisah diantara kuasa Yang di-Pertuan Agong yang menyeluruh sebagai
Ketua Negara dengan kuasa rakyat yang
hanya setakat memilih wakil-wakil rakyat untuk menguruskan dan bekerja bagi
pihak rakyat dan Negara.Rakyat juga patut sedar bahawa perlantikan Yang
di-Pertuan Agong dan Sultan-sultan negeri beraja bukanlah kuasa rakyat.Yang
di-Pertuan Agong dan Sultan-sultan negeri beraja itu dipilih secara keturunan
Sultan yang memerintah atau kerabatnya(jika tidak terdapat waris lelaki) oleh
jemaah atau majlis diraja disetiap negeri.Perlembagaan Malaysia Perkara 71
menjamin kedudukan Sultan bagi negeri-negeri beraja dengan jelas sekali.Kebebasan
bersuara yang diwar-warkan pada hari ini kadang-kadang terlebih daripada
sepatutnya sehingga melanggar atau tidak
menghormati bidang kuasa Yang di-Pertuan
Agong.
Clause 55.
Summoning, prorogation and dissolution of Parliament.
(1)The Yang di-Pertuan Agong shall from time to time
summon Parliament and shall not allow six months to elapse between the last
sitting in one session and the date appointed for its first meeting in the next
session.
Dalam Perkara
55.Memanggil,menggantung dan pembubaran Parlimen,ternyata Yang di-Pertuan
Agong mempunyai kuasa memanggil,membubarkan dan menanggoh sidang Parlimen.Baginda,sebagai
Ketua Utama Negara yang mempunyai kuasa
pemerintah yang tertinggi dalam Negara Malaysia,mempunyai hak seperti itu
seperti yang ditetapkan dalam Perlembagaan yang merupakan peraturan tertinggi
dalam Negara ini.Dengan itu rakyat walaupun berhak memilih anggota Parlimen
iaitu Dewan Rakyat,namun,Parlimen tidak boleh bersidang tanpa perkenan dan
keizinan Yang diPertuan Agong,atau mengadakan pilihanraya umum jika Yang
di-Pertuan Agong tideak membubarkan Parlimen.Malah Parlimen tidak boleh
digantung jika berlaku Darurat tanpa perkenan Yang di-Pertuan Agong.Kuasa itu
sesuai dengan kedudukan Baginda sebagai Ketua Utama Negara Malaysia.Parlimen
dan Kabinet yang diketuai oleh Perdana Menteri terletak dibawah kuasa Yang
di-Pertuan Agong.
Clause
66.Exercise of Legislative power.
(1)The power of Parliament to make laws shall be
exercised by Bills passed by both Houses(or in the cases mentioned in Articles
68,the House of Representatives),and,except as otherwise provided in this
Article,assented to by Yang di-Pertuan Agong.
(3)When a Bill has been passed by the House in which
it originated it shall be sent to the other House;and it shall be presented to
the Yang di-Pertuan Agong for his assent when it has been passed by other House
and agreement has been reached between the two Houses on any amendments made in
it or when it is required to be so presented under Article 68.
(4)The Yang di-Pertuan Agong shall within
thirty days after a Bill is presented to him to assent to the Bill by causing
the Public Seal to be affixed to.
(4A)If a Bill is not assented to by the Yang
di-Pertuan agong within the time specified in Clause (4),it shall become law at
the expiration of the time specified in that Clause in the like manner as if he
had assented to it.
(5)A Bill shall become
law on being assented to by tha Yang di-Pertuan Agong or as peovided in
Clause(4A),but no law shall come into force until it has been published,without
prejudice ,however,to the power of Parliament to postpone the operation of any
law or to make laws with retrospective effect.
(6)Nothing in this Article or in Article 68 shall
invalidate any law confirming an undertaking relates shall not be presented to
Yang di-Pertuan Agong for his assent except in accordance with undertaking.
Dalam hal
perundangan undang-undang ini,ternyata kuasa Yang di-Pertuan Agong sebagai
pengesah melalui perkenannya setiap cadangan undang-undang yang telah dibahas
dan diterima oleh Dewan Rakyat dan Dewan Negara.Setiap cadangan undang-undang
itu patut diserahkan kepada Baginda yang akan diperkenankannya dalam masa tiga
puluh hari.Jika Baginda tidak perkenankan ,selepas tempoh itu,undang-undang itu
akan tersah dengan sendirinya seperti seolah-olah Baginda telah
meluluskannya.Tidak ada sebarang cadangan undang-undang yang tidak diserahkan
kepada Baginda untuk diperkenankan kecuali selari dengan undertaking itu.
Clause 70.
Precedence of Rulers and di-Pertua-Yang di-Pertua Negeri.
(1)Subject to the precedence of the Yang di-Pertuan
Agong and his Consort, the Rulers and Yang di-Pertua-Yang di-Pertua Negeri of
the States shall take precedence over all other persons and each Ruler or Yang
di-Pertua Negeri shall in his own State take precedence over the other Rulers
and Yang di-Pertua-Yang di-Pertua Negeri.
Dalam Perkata 70.Kedudukan Tertinggi Raja-Raja
dan Yang diPertuan ini,Perlembagaan Negara meletakkan kedudukan Raja-raja dan
Tuan Yang di-Pertua yang memerintah disetiap Negeri mempunyai kedudukan yang tertinggi
diatas semua rakyatnya sama dengan Yang dipertuan Agong dinegeri masing-masing.Ini
bermakna Raja-raja dan Yang diPertua Negeri mengambil kedudukan yang tertinggi
diatas rakyat negerinya sebagai ketua utama negeri yang diperintahnya.Ini
bermakna mereka melantik Menteri Besar dan Ketua Menteri dan Exco bagi Dewan
Undangan Negeri,yang akan menjalankan tugas mentadbir dan menguruskan
pentadbiran harian negeri.Mereka ini menjalankan pentadbiran bagi pihak Sultan
ataupun Tun Yang di-Pertua sebagai ketua tertinggi negeri yang diketuainya itu.Ini
bermakna semua rakyat terletak dibawah naungan Sultan-sultan negeri yang beraja .Yang di- Pertuan Agong
pula secara langsung menaungi negeri-negeri yang beraja,tidak beraja atau
seluruh rakyat Malaysia tanpa mengira kaum,agama dan latarbelakang.
Clause 71.
Federal guarantee of State Constitutions.
(1)The Federation shall guarantee the right of a Ruler
of a State to succeed and to hold, enjoy and exercise the constitutional rights
and privileges of Ruler of that State in accordance with the Constitution of
that State; but any dispute as to the
time to the succession as Ruler of any State shall be determined solely by such
authorities and in such manner as may be provided by the Constitution of that
State.
Dalam Perkara 71.Persekutuan Menjamin
Perlembagaan Negeri ini pula,Perlembagaan Malaysia memberi jaminan terhadap
Undang-undang Tubuh Negeri atau Perlembagaan Negeri-negeri dalam Malaysia.Dalam
negeri yang beraja,Persekutuan memberi
jaminan bahawa adalah hak seorang Raja sesebuah Negeri untuk mengganti dan
memegang,menikmati dan melaksanakan hak-hak perlembagaan dan keistemewaan
seorang Raja bagi negeri itu mengikut perlembagaan negeri tersebut;tetapi
sebarang pertelingkahan dari semasa kesemasa terhadap penggantian Raja
mana-mana Negeri ,akan ditentukan seluruhnya oleh pihak yang berkuasa dan dalam
cara yang boleh diperuntukan oleh perlembagaan Negeri tersebut.
Ini bermakna pihak kerajaan Persekutuan memberi
jaminan perlembagaan bahawa segala hak,kedudukan dan keistemewaan Raja-raja
pemerintah negeri-negeri beraja dalam
Malaysia tidak akan diganggu gugat.Raja-raja pemerintah(Sultan) Negeri
berhak menikmati kedudukan mereka
seperti yang ditetapkan oleh Perlembagaan Negeri,Ini termasuklah soal
penggantian Raja yang akan ditentukan dan ditetapkan mengikut cara dan kaedah
Negei tersebut.Inilah antara sebab mengapa tidak terdapat pertembongan
kepentingan Raja-raja dalam Malaysia;mereka menjadi ketua dan menggunakan
perlembagan negeri masing-masing tanpa camportangan daripada mana-mana pihak
terutamanya Persekutuan.Konsep menghormati dan menetapkan hak negeri-negeri
beraja dalam sebuah persekutuan telah dipersetujui sejak Perjanjian Persekutuan
1948,apabila Raja-raja Melayu bersetuju untuk memasukkan negeri masing-masing
didalam Persekutuan Tanah Melayu sehingga kemerdekaan 1957.Penubuhan Malaysia
1963 juga meneruskan jaminan Persekutuan keatas Perlembagan Negeri dan
Raja-raja sebagai ketua negeri masing-masing.Ini bermakna tidak ada pihak yang
boleh menggugat kedudukan Raja-raja negeri beraja selagi Perlembagaan Malaysia
tidak dirobek secara kekerasan.
Clause 122B.
Appointment of judges of Federal Court, Court of Appeal and of High Courts.
(1)The Chief Justice of the Federal court, the
President of the Court of Appeal and the Chief Judges of the High Courts and
(Subject to Article 122c) the other judges of the Federal Court, of the Court
of Appeal and of the High Courts shall be appointed by the Yang di-Pertuan
Agong, acting on the advice of the Prime Minister, after consulting the
Conference of Rulers.
Dalam Perkara 122B.Perlantikan hakim-hakim
Mahkamah Persekutuan,Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Tinggi ,mengatakan bahawa Ketua Hakim Mahkamah
Persekutuan,Presiden Mahkamah Rayuan dan Ketua Hakim Mahkamah Tinggi dan
lain-lain hakim Mahkamah Persekutuan,Mahkamah Rayuan dan Mahkamah
Tinggi,adalah dilantik oleh Yang
di-Pertuan Agong,dengan nasihat Perdana Menteri dan setelah diperkenankan oleh
Majlis Raja-Raja.Dengan itu adalah jelas Yang di-Pertuan Agong dan Majlis Raja-Raja berkuasa melantik ketua
hakim dan hakim-hakim bagi semua mahkamah dalam sistem kehakiman Negara.Perdana Menteri
ternyata mempunyai kuasa menasihat dalam hal ini.Namun,yang paling penting
sekali,sebagai ketua tertinggi dalam pemerintahan Negara,Yang di-Pertuan Agong
dan Majlis Raja-Raja mempunyai kuasa melantik hakim-hakim bagi semua mahkamah Negara.Ini
bermakna mereka bukanlah tidak berfungsi dalam bidang kehakiman Negara.Mereka
tetap mempunyai tanggongjawab melindungi sistem kehakimanan Negara dengan
melantik hakim-hakim yang berkebolehan membuat keputusan mahkamah-mahkamah utama
Negara.Perdana Menteri bertanggongjawab menasihati Baginda.
Clause 144.
Functions of Service Commissions.
(1) Subject to the provisions of any existing
law and to the provisions of this Constitution, it shall be the duty of a Commission to which this Part
applies to appoint, confirm, emplace on the permanent or pensionable
establishment, promote, transfer and exercise disciplinary control over members
of the service or services to which its jurisdiction extends.
(3) The Yang di-Pertuan Agong may designate as special
posts any post held by the head or deputy head of a department or by an officer
who in his opinion is of similar status; and the appointment to any post so
designated shall not be made in accordance with Clause (1) but shall be made by
the Yang di-Pertuan Agong on the remmendation of the Commission whose
jurisdiction extends to the service in which the post is held.
(4) The Ruler or Yang di-Pertua Negeri of a state may
designate as special posts any posts in the public service of his State held by
the head or deputy head of a department or by an officer who in his opinion is
of similar status; and the appointment to any post so designated shall not be
made in accordance with Clause (1) but shall be made by the Ruler or Yang
di-Pertua Negeri on the recommendation of the Public Services Commission (or,
if there is in the State a State Public Service Commission, on the recommendation
of that commission).
Perkara 144.Tugas-tugas Suruhanjaya Perkhidmatan,menunjukkan juga kuasa Yang di-Pertuan Agong dan Raja-Raja Negeri
dalam memperuntukan dan melantik jawatan-jawatan tertentu dalam perkhidmatan
awam mengikut cadangan suruhanjaya-suruhanjaya diperingkat negeri dan
Negara.Kuasa ini tentulah kerana Yang di-Pertuan Agong dan Raja-Raja Melayu
adalah ketua tertinggi dalam pemerintahan Negara dan negeri.
Clause 145.
Attorney General
(1) The Yang di-Pertuan Agong Shall, on the advice of
the Prime Minister, appoint a person who is qualified to be a judge of the
Federal Court to be the Attorney General for the Federation.
(2) It shall be the duty of the Attorney General to
advise the Yang di-Pertuan Agong or the Cabinet or any Minister upon such legal
matters, and to perform such other duties of a legal character, as may from
time to time be referred or assigned to him by the Yang di-Pertuan Agong or the
Cabinet, and to discharge the functions conferred on him by or under this
Constitution or any other written law.
Perkara 144.Peguam Negara ini menunjukkan Yang di-Pertuan Agong,dengan nasihat Perdana Menteri,berkuasa
melantik seorang hakim daripada Mahkamah Persekutuan menjadi Peguam Negara bagi
Persekutuan.Sebagai pemimpin tertinggi Negara,adalah menjadi bidang kuasanya
untuk melantik Peguam Negara,iaitu jawatan kehakiman yang paling tinggi dalam
Negara.Perdana Menteri member nasihat dalam perlantikan ini;menunjukkan kuasa
pentadbiran(Perdana Menteri)camportangan dalam perlantikan itu.Namun,sebagai
Peguam Negara,tugasnya adalah menasihat Yang di-Pertuan dan cabinet atau
sebarang menteri dalam soal kehakiman Negara.Ini bermakna mereka saling
bekerjasama dalam pengurusan dan pentadbiran kehakiman Negara.
Clause 153.
Reservation of quotas in respect of services, permits, etc., for Malays and
natives of any of the States of Sabah and Sarawak.
(1) It shall be the responsibility of the Yang
di-Pertuan Agong to safeguard the special position of the Malays and antives of
any of the States of Sabah and Sarawak and the legitimate interests of other
communities in accordance with the provisions of this Article.
(2) Notwithstanding anything in this Constitution, but
subject to the provisions of Article 40 and of this Article, the Yang
di-Pertuan Agong shall exercise his functions under this Constitution and
federal law in such manner as may be necessary to safeguard the special
position of the Malays and natives of any of the States of Sabah and Sarawak
and ensure the reservation for Malays and natives of any of the States of Sabah
and Sarawak of such proportion as he may deem reasonable of positions in the
public service (other than the public service of a State) and of scholarships,
exhibitions and other similar educational or training privileges or special
facilities given or accorded by the Federal Government and, when any permit or
licence for the operation of any trade or business is required by federal law,
then, subject to the provisions of that law and this Article, of such permits
and licences.
(3) The Yang di-Pertuan Agong may, in order to ensure
in accordance with Clause (2) the reservation to Malays and natives of any of
the States of Sabah and Sarawak of positions in the public service and of
scholarships, exhibitions and other educational or training privileges or
special facilities, give such general direction as may be required for that
purpose to any Commission to which Part X applies or to any authority charged
with responsibility for the grant of such scholarships, exhibitions or other
educational or training privileges or special facilities; and the Commission or
authority shall duly comply with the directions.
(4) in exercising his functions under this
Constitution and federal law in accordance with Clauses (1) to (3) the Yang
di-Pertuan Agong shall not deprive any person of any public office held by him
or of the continuance of any scholarship, exhibition or other educational or
training privileges or special facilities enjoyed by him.
(6) Where by existing federal law a permit or licence
is required for the operation of any trade or business the Yang di-Pertuan
Agong may exercise his functions under that law in such manner, or give such
general directions to any authority charged under that law with the grant of
such permits or licences, as maybe required to ensure the reservation of such
proportion of such permits or licences for Malays and natives of any of the
States of Sabah and Sarawak as the Yang di-Pertuan Agong may deem reasonable;
and the authority shall duly comply with the directions.
(8A) Notwithstanding anything in this Constitution,
where in any University, College and other educational institution providing
education after Malaysian Certificate of Education or its equivalent, the
number of places offered by the authority responsible for the management of the
University, College or such educational institution to candidates for any
course of study is less than the number of candidates qualified for such places
it shall be lawful for the Yang di-Pertuan Agong by virtue of this Article to
give such directions to the authority as may be required to ensure the
reservation of such proportion of such places for Malays and natives of any of
the States of Sabah and Sarawak as the Yang di-Pertuan Agong may deem
reasonable; and the authority shall duly comply with the directions.
(9) Nothing in this Article shall empower Parliament
to restrict business or trade solely for the prupose of reservations for Malays
and natives of any of the States of Sabah and Sarawak.
(9A) In this Article the expression “Natives” in
relation to the State of Sabah or Sarawak shall have the meaning assigned to it
in article 161A.
(10) The Constitution of the State of any Ruler may
make provision corresponding (with the necessary modifications) to the
provisions fo this Article.
Perkara 153.Peruntukan qota dalam perkhidmatan,permit
dan sebagainya bagi orang Melayu dan anak bagi setiap negeri Sabah dan Sarawak,menunjukkan terdapat peruntukan qota yang jelas dalam hal-hal
perkhidmatan awam Persekutuan dan Negeri,permit-permit perniagaan,latihan
pendidikan,pertunjukan pendidikan dan biasiswa kepada orang Melayu dan anak
negeri Sabah dan Sarawak,yang diletakkan dibawah kuasa Yang di-Pertuan Agong
dan Raja-raja Negeri.Budi bicara Yang di-Pertuan Agong dan Raja-Raja Negeri
ternyata boleh digunakan dalam membuat pertimbangan itu,disamping tidak
mengabaikan kepentingan rakyat lain.Dalam menjalankan tugas itu,Yang di-Pertuan
Agong boleh mengarahkan pihak-pihak berwajib membuat peruntukan itu mengikut
keperluan semasa.Misalnya dalam memberi latihan pendidikan oleh universiti atau
kolej bagi sebarang kursus,Yangdi-Pertuan Agong boleh memberi qota yang
tertentu untuk anak-anak Melayu dan bumiputra Sabah dan
Sarawak.Bagaimanapun,sejak 2003, kemasukan universiti telah mengikut sistem meritokrasi.Sistem qota tidak
lagi dijalankan sehingga mengakibatkan kemasukan anak-anak Melayu dan bumiputra
Sabah dan Sarawak menjadi rendah,kecuali Universiti Teknologi Mara(UiTM)yang
menjadi pusat atau tumpuan orang Melayu dan bumiputra Sabah dan Sarawak .
Begitu juga
dalam perkhidmatan awam,yang juga memperlihat kuasa Yang di-Pertuan Agong untuk
menggunakan budi bicaranya membuat qota bagi orang Melayu dan anak negeri Sabah
dan Sarawak.Perkhidmatan awam itu termasuklah pasukan Polis,Pasukan
Tentera,Perkhidmatan Pendidikan, Kehakiman,perkhimatan awam bersama negeri dan
Persekutuan dan perkhidmatan awam Persekutuan yang lainnya.Hal ini sebenarnya
bukanlah baru tetapi telah dijalankan sejak pentadbiran British lagi. Malah sistem qota itu telah dilaksanakan disepanjang
perkhidmatan awam iaitu Malayan Civil Service(MCS) diperkenalkan sejak British
mentadbir Tanah Melayu.Kemasukan orang Melayu didalam perkhidmatan itu sentiasa
diutamakan.Malah British sendiri telah menubuhkan sekim perkhidmatan awam
Melayu yang dikenal sebagai Malay Administrative Service(MAS)yang memperuntukan
orang Melayu sebagai anggotanya.Mereka yang menjadi anggotanya ialah
pegawai-pegawai Melayu keturunan pembesar dan kerabat raja negeri-negeri,yang
memang dilatih oleh British di Maktab Melayu Kuala Kangsar.Namun selepas
merdeka,ia dijadikan sebagai MCS sahaja tetapi dengan keanggotaannya yang masih
lagi tinggi qotanya kepada orang Melayu.Dengan itu peruntukan qota kepada orang
Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak dalam perkhidmatan awam dalam Perkara
152 ini adalah satu lanjutan sahaja.
Parlimen tidak
sekali-kali boleh menahan sebarang peruntukan perniagaan atau perdagangan bagi
orang Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak.Ini bermakna budi bicara Yang
di-Pertuan Agong yang akan menjaga dan melindungi Perkara 153 tanpa boleh
diganggu oleh Parlimen atau Dewan Undangan Negeri.
Clause 181. Saving for Rulers’ sovereignty
(1) Subject to the provisions of this Constitution,
the sovereignty, prerogatives, powers and jurisdiction of the Rulers and the
prerogatives, powers and jurisdiction of the Ruling Chiefs of Negeri Sembilan
within their respective territories as hitherto had and enjoyed shall remain
unaffected.
(2) No proceedings whatsoever shall be brought in any
court against the Ruler of a State in his personal capacity except in the
Special Court established under part XV.
Perkara 181.Menyelamatkan Kedaulatan Raja-Raja,adalah satu perkara dalam Perlembagaan Malaysia yang jelas diadakan
bagi menjaga kepentingan Raja-raja Melayu disegi kedaulatan,budi bicara,kuasa
dan jurisdiksinya .Begitu juga Perkara 181 ini juga menjaga perkara-perkara yang
sama bagi Ketua-ketua Pemerintah N.Sembilan yang ditadbir selama ini tanpa
terganggu.Ini bermakna Raja-raja Negeri dan Ketua –ketua Pemerintah N.Sembilan
tidak akan kehilangan kedudukan dan bidang kuasa dalam negeri dan daerah
masing-masing seperti yang didapatinya selama ini.Jaminan perlembagaan ini
menunjukkan tidak ada siapa pun yang boleh mengganggu gugat kedaulatan dan
kedudukan Raja-Raja dan Dato’-Dato’ Undang N.Sembilan;mereka dilindungi oleh
perlembagaan.Mereka juga tidak boleh disabitkan kesalahannya,kecuali atas soal
peribadi dalam Mahkamah Khas yang disediakan khas untuk mereka.
Clause 182. The Special
Court.
(1) There shall be a court which shall be known as the
Special Court and shall consist of the Chief Justice of the Federal Courts, and
two other persons who hold or have held office as judge of the Federal Court or
a High Court appointed by the Conference of Rulers.
(2) Any proceedings by or against the Yang di-Pertuan
Agong or the Ruler of a State in his personal capacity shall be brought in a
Special Court established under Clause (1).
(3) The Special Court Shall have exclusive
jurisdiction to try all offences committed in the Federation by the Yang
di-Pertuan Agong or the Ruler of a State and all civil cases by or against the
Yang di-Pertuan Agong or the Ruler of a State notwithstanding where the cause
of action arose.
Perkara 182.Mahkamah Khas ini
merujuk kepada sebuah mahkamah yang kusus ditubuhkan untuk membicarakan dan
membuat keputusan tentang perilaku Raja-Raja yang dilakukan diatas dasar
peribadi,iaitu hal yang boleh diadili oleh Mahkamah Khas ini.Ia dianggotai oleh
Ketua Hakim Mahkamah Persekutuan dan dua orang hakim yang memgang jawatan dalam
Mahkamah Persekutuan atau Mahkamah tinggi yang dilantik oleh Majlis Raja-Raja.Mahkamah
Khas ini mempunyai jurisdiksi yang eksklusif dalam membicarakan semua kes-kes
kesalahan dan awam yang dilakukan atau dikenakan keatas Yang di-Pertuan Agong
atau Raja-raja tanpa mengira dimana sahaja dilakukan.
183. No action
to be instituted against the Yang di-Pertuan Agong or a Ruler except with th consent
of the Attorney General personally.
No action, civil or criminal, shall be instituted
against the Yang di-Pertuan Agong or the Ruler or a State in respect of
anything done or omitted to be done by him in his personal capacity except with
the consent of the Attorney General personally.
Perkara 183 .Tidak ada tindakan yang boleh diadakan
menentang Yang di-Pertuan Agong atau Raja-raja kecuali dengan kebenaran Peguam
Negara secara peribadi,adalah menunjukkan Yang
di-Pertuan Agong dan Raja-raja tidak boleh dibawa kesnya untuk perbicaraan
dalam Mahkamah Khas ini kecuali dengan kebenaran daripada Peguam Negara
sendiri.Ini untuk mengelakkan tindakan yang tidak bertanggongjawab keatas Yang
di-Pertuan Agong atau Raja-raja oleh rakyat atau pihak-pihak tertentu.Harus
diingat perlantikan Peguam Negara adalah dibuat oleh Yang di-Pertuan
Agong,dengan nasihat Perdana Menteri tetapi dengan perkenan Majlis
Raja-Raja.Dengan itu keadaan yang saling bergantungan dan semak menyemak
berlaku dalam perkara ini.Ini kerana bukan mudah untuk menjatuhkan maruah dan
imej Yang di-Pertuan Agong atau Raja-raja.
Kesimpulan:
Ternyata,institusi
Raja sebagai ketua negeri,empayer dan kerajaan Melayu pada masa dahulu,telah
terbukti sebagai satu institusi
pemerentahan yang lengkap dan kukuh sehingga menjadi tonggak sebuah tamadun
Melayu yang besar dan gah dipersada dunia.Tradisi yang telah diasaskan oleh
Kesultanan Melaka telah diterima pakai
dan dilangsungkan oleh kerajaan-kerajaan selepasnya.Penjajah Portugis hanya
mengambil Melaka sebagai kota pemerintahannya,tetapi membiarkan negeri-negeri
Melayu yang lain dibawah naungan Melaka bebas meneruskan pemerintahan dan
tamaddun Melayu model Melaka sehingga kedatangan Belanda,British,Jepun dan
British semula.Kesemua penjajah ini mengiktiraf institusi Raja sebagai
pemerintah kerajaan Melayu dan tidak pernah cuba menghapuskannya.Walaupun ada
percubaan British untuk melenyapkan institusi Raja dan bidang kuasanya dalam
Malayan Union 1946,tetapi telah dapat diselamatkan oleh orang Melayu dan
Raja-raja Melayu sendiri.Pada 1 Febuari 1948,Persekuatuan Tanah Melayu telah
ditubuhkan dengan Raja-raja Melayu kembali keatas tahtanya semula dengan semua
kedudukan dan kedaulatan saperti sebelum 1946.Inilah kejayaan terbesar orang
Melayu dalam mempertahankan institusi Raja dan tamaddun Melayu.Ini semua
tertulis dan terjamin dengan satu perjanjian diantara British dan Raja-Raja
Melayu dalam Perjanjian Persekutuan 1948.Dengan perjajian ini semua
negeri-negeri Melayu,Melaka dan P.Pinang bersetuju menjadi anggota Persekutuan
Tanah Melayu.
Kelangsungan
institusi raja sebagai pemerentah telah dimasukkan dalam perlembagaan Negara
iaitu Perlembagaan Merdeka 1957 dan Perlembagaan Malaysia 1963.Konsep Raja Berperlembagaan yang menjadi
tiang seri kepada pemerintahan Malaysia
adalah bukti yang jelas sekali mengenai kepentingannya.Bidang kuasanya
sebagai Ketua Tertinggi Persekutuan(Supreme Head of the Federation),meliputi
bukan sahaja dalam perlantikan Kabinet dan Perdana Menteri dan pegawai-pegawai
utama jabatan-jabatan tertinggi negara dalam bidang perkhidmatan awam,tetapi
juga Seri Paduka Baginda juga adalah Pemerintah Tertinggi Pasukan Tentera
Negara.Seri Paduka Baginda juga adalah kuasa yang bertanggungjawab memanggil,menangguh
dan membubarkan Parlimen.Bidang kuasa dalam kehakiman iaitu melantik
ketua-ketua hakim dan hakim bagi semua mahkamah juga adalah kuasa yang
di-Pertuan Agong.Semua Perkara-perkara yang telah dipetek diatas menunjukkan
hal tersebut.Dengan itu ternyata institusi raja termasuk institusi Yang
di-Pertuan Agong adalah institusi penting dalam sistem kenegaraan,pemerintahan
dan pentadbiran Negara.Mereka adalah ketua Negara dan negeri kerana
Perlembagaan Persekutuan menjamin Perlembagaan Negeri.
Kedudukan
Raja-raja juga adalah jelas dilindungi oleh Perlembagaan Malaysia.Segala
kuasa,kedudukan,kedaulatan dan budibicara serta jurisdiksinya yang telah
dinikmatinya sejak zaman tradisional itu dikekalkan dan dijamin oleh Perlembagaan
Persekutuan dan Negeri.Raja-raja juga mempunyai badan mesyuaratnya sendiri yang
dikenal sebagai Majlis Raja-Raja,yang kini telah bersidang 215 kali.Ini
menunjukkan umurnya lebih lama daripada usia kemerdekaan dan Malaysia itu
sendiri.Walaupun Mahkamah Khas ditubuhkan,namun ia adalah soal ekslusif yang
tidak dicampori oleh rakyat.Hanya Peguam Negara yang dilantik oleh Yang
di-Pertuan Agong ,layak memutuskan sesuatu kesalahan atau tuduhan keatas
peribadi Baginda boleh dibicarakan ataupun tidak.Bagaimanapun yang melantik
Peguam Nnegara adalah Yang di-Pertuan Agong.Dengan itu,Seri Paduka Baginda
mempunyai bidang kuasa esekutif,perundangan dan kehakiman diatas kedudukannya
sebagai Ketua Tertinggi Persekutuan.Dengan itu disegi perlembagaan
Negara,institusi raja bukanlah hanya sebagai symbol atau paying penyatuan
rakyat,tetapi mempunyai bidang kuasa yang jelas dalam sistem pemerintahan
Negara.
Kedudukan mereka
dalam perlembagaan Negara telah diterima secara turun temurun masyarakat
Malaysia.Sebarang usaha untuk menggugatnya dan memusnahkannya adalah satu
tindakan unconstitutional dan tidak akan
dibiarkan .Generasi muda yang tidak memahami hal ini patut diberi pendedahan
yang lebih banyak supaya mereka,walaupun dikelilingi perubahan globalisasi tetap akan mempunyai jati diri tamadun bangsa yang telah dibena
beratus-ratus tahun lalu.Kemajuan
sepatutnya menjadi manusia lebih baik dan berhemah dan bukan menghancurkan
sesuatu yang telah ada dan memperjudikan identiti bangsa dan negara.United
Kingdom dan Jepun lebih maju daripada Negara-negara besar dunia,namun masih
lagi mengekalkan instutusi raja yang disegani.Rakyatnya walaupun memberi
komen-komen tertentu kepada insititusi itu,namun tidak pernah mahu merubahnya.Kemerdekaan
baru berusia 56 tahun dan Malaysia pula baru berumur sekitar 46 tahun;Malaysia
masih lagi didalam kategori Negara sedang membangun;perjalanan untuk menjadi
hebat masih jauh;sepatutnya apa yang ada dikekalkan demi untuk satu penjanaan
masa depan tamadun yang lebih kukuh dan berwibawa.Institusi raja dan Raja
Berperlembagaan Malaysia adalah jawapannya.
No comments:
Post a Comment